RecensieCultuuraanbod

Dans, theater, fotografie, film – er is veel moois te zien in het land

Wat kwam er de laatste dagen weer voor moois bij in het cultuuraanbod? De Volkskrant specialisten kiezen hun favorieten.

Oprichter Bruno Gagnon in Transit van zijn groep Flip FabriQue Beeld
Oprichter Bruno Gagnon in Transit van zijn groep Flip FabriQue

1 Circustheater (vijf sterren)

Flip FabriQue brengt een van de leukste en brutaalste circusshows van de afgelopen jaren. Vergeet de kleurloze titel. Achter Transit gaat een van de leukste, hipste en plagerigste circusshows van de laatste jaren schuil. Het gebruikte materiaal is vertrouwd: ballen, kegels, diabolo’s, hoepels, touwen, trampoline en elastieken. De acts zijn dat niet. Door een brutale aanpak en betoverende belichting ontstaan zinsbegoochelende plaatjes.

Transit door Flip FabriQue. Tournee t/m 28 oktober.

2 Dans (vier sterren)

Je zult als vrouwelijke choreograaf met een indrukwekkende staat van dienst worden weggezet in een programma met de titel Moderne meisjes. Gelukkig is de inhoud allesbehalve flauw. Beeldende kunst, van de modernistische soort, is de rode draad in deze triple bill van Introdans. The 3 dancers is een ingenieus bewegend, bijna kubistisch bouwwerk. Frozen echo lijkt een zwevende dinosauruswervel van geschakelde computerschermen en de ruiten, rasters en cirkels in Petricor geven een extra dimensie aan de mathematische, repetitieve danscombinaties, vol verve uitgevoerd.

Moderne meisjes door Introdans. Tournee t/m 25 januari.

3 Fotografie (vijf sterren)

Het festival BredaPhoto, uitgedijd over talrijke locaties, toont een enorm aantal fotoseries en video-installaties die de gevaren én de mogelijkheden tonen van nieuwe technologieën. De inbreng van jonge fotografen, nog studerend of net klaar, is groot. De fotografen richten zich op wat technologie teweegbrengt. Maar ze gebruiken die technologie ook ten gunste van hun eigen fotografie. De kwaliteit van hun werk is vrijwel zonder uitzondering hoog.

BredaPhoto. Meerdere locaties in Breda. T/m 21 oktober.

4 Film (vier sterren)

De wet, daarmee kan Fiona Maye (Emma Thompson) uit de voeten. Als rechter aan het Londense hooggerechtshof is ze een meester in interpretatie en argumentatie. Regels en logica liggen haar goed. Ook in haar privéleven heerst een overzichtelijke orde, totdat haar man Jack (Stanley Tucci) plotseling aankondigt een affaire te willen beginnen. De film is een Emma Thompson-show: ze laat weer eens zien dat ze tot de beste acteurs behoort.

The Children Act. Regie: Richard Eyre.

5 Documentaire (vier sterren)

Uit vergeten, toevallig teruggevonden filmbeelden uit 1910-1920 construeert Bill Morrisson een fascinerende tijdmachine. In 1978 stuitten bouwvakkers in het Canadese stadje Dawson op maar liefst 533 filmrollen uit de periode 1910-1920, met speelfilms, bioscoopjournaals en ander archiefmateriaal. Morrisson maakte met het gevonden materiaal een verrassende documentaire die in de geschiedenis van Dawson duikt, van de periode van goudkoorts en ­expansiedrift tot de opkomst van entertainment. Dawson City: Frozen Time werkt als een fenomenale tijdmachine die een wereld van vergeten mensen, sterren, gebeurtenissen en films liefdevol opnieuw tot leven wekt.

Dawson City: Frozen Time. Regie: Bill Morrisson.

Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.