ColumnFloortje Smit

Dankzij Pepé Le Pew is een generatie meisjes op haar hoede voor Franse ­mannen met een boeket in de  handen

Pepé Le Pew en Penelope. Beeld
Pepé Le Pew en Penelope.

Floortje Smit, filmrecensent, werpt haar blik op de hedendaagse beeldcultuur.

Pepé Le Pew is een onuitstaanbaar stinkdier. Vond ik als klein meisje trouwens al. Ging die womanizer in die Looney Tunes-tekenfilmpjes weer achter die arme poes Penelope aan, haar tegen haar zin vastgrijpend zodra hij de kans kreeg. Moest dit grappig zijn?

In een opiniestuk in The New York Times, over zes Dr. Seuss-boeken die niet langer worden uitgegeven vanwege raciale stereotypen, stelde Charles M. Blow in een bijzinnetje dat Pepé Le Pew ‘de verkrachtingscultuur normaliseerde’. Spontaan volgde een aantal dagen later het bericht dat het stinkdier niet meer zou voorkomen in de nieuwe film Space Jam 2. Een direct verband was er niet, de scène was al eerder geschrapt, maar Pepé werd onthaald als het nieuwste slachtoffer van de cancelcultuur.

Wat kun je het hierdoor over veel interessante dingen hebben: over wat we moeten met (niet bepaald) verborgen racisme en seksisme in gedateerd kinderentertainment, over het seksualiseren van vrouwelijke tekenfilmfiguren, over die arme Penelope, die nooit sprak en dus letterlijk geen stem kreeg.

Maar laten we eens focussen op Pepé Le Pew. Wat was tussen de regels door de boodschap van de avonturen van dit tekenfilmfiguur? Zijn er mannen die door hem denken dat je met een Frans accent en aanhoudendheid uiteindelijk je zin krijgt? Hebben de Weinsteins van deze wereld naar hem gekeken en gedacht: dat stinkdier is mijn spirit animal? Hoe vaak had hij met zijn opdringerige gedrag eigenlijk succes bij die poes?

Johnny Depp, die zijn Captain Sparrow deels op het stinkdier baseerde, zag vooral een tragische figuur die in een eigen fantasiewereld leefde. Persoonlijk denk ik dat de filmpjes de spot drijven met de archetypische mannelijke hubris, dat Pepé een uitvergrote versie is van de van zichzelf overtuigde casanova’s in films en op tv. Daarbij heeft hij ervoor gezorgd dat een generatie meisjes bij voorbaat op haar hoede is voor Franse mannen met een boeket in de handen – lullig voor hen, trouwens.

Inmiddels is uitgelekt dat een overdreven opdringerige Pepé in de geschrapte Space Jam 2-scène juist te horen zou krijgen dat je niet zomaar andere personages kunt grijpen zonder hun toestemming. Actrice Greice Santo, zelf misbruikslachtoffer, zou hem zelfs een klap geven. Ze is teleurgesteld dat de cathartische scène is geschrapt, omdat ze zo een nieuwe generatie had kunnen laten zien dat dit soort gedrag onacceptabel is.

Maar ik geloof dat niemand ooit heeft gedacht dat Pepés gedrag normaal is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden