CD-recensie Big Brave

Dankzij de dynamiek is Big Brave erg toegankelijk, soms onaards mooi en zéker geen gemiddeld herriebandje ★★★★☆

Albumhoes Big Brave: A Gaze Among Them Beeld Big Brave

Southern Lord, het Amerikaanse kwaliteitslabel voor heavymuziek, is goed bezig. Vorige week verscheen een prachtige nieuwe plaat van de gitaardreungigant Sunn O))), en die wordt op de voet gevolgd door een album van een band die voortvloeit uit het oeuvre van dat lichtende voorbeeld. Big Brave, uit de Canadese stad Montreal, bouwt ook songs op grommende en gonzende gitaren en vooral de echo en feedback uit de versterkers. Maar het trio met zangeres en gitarist Robin Wattie maakt op A Gaze Among Them wel wat meer compacte liedjes. En dat is ook weleens prettig. De titels van de tracks verwijzen ook nog eens naar de structuur van de songs: heel verhelderend.

Holding Pattern bijvoorbeeld is eigenlijk één hypnotiserende gitaarslag, op dezelfde toonhoogte, bij trance-achtige klappen op de drums. Maar op die hardnekkige eentonigheid laat Wattie met haar hoge, spookachtige stem toch mooie zangmelodieën huppelen. Haar mysterieuze teksten worden beantwoord door de resonerende gitaren en bassen, en knappe drumbreaks. Wat een meeslepend muzikaal spel, met minimale middelen.

Het slotnummer Sibling is ook al zo spannend. Wattie zingt vederlicht op een trage dodenmars van zinderende, metalige gitaren en drums, en Big Brave zet in dit nummer stilte en zachtheid in om de zwaarte van de song extra te benadrukken. Dankzij die dynamiek is Big Brave erg toegankelijk, soms onaards mooi en zéker geen gemiddeld herriebandje.

Op 21 mei speelt Big Brave in het Haarlemse Patronaat.

Heavy

Big Brave