AlbumrecensieWhat’s New, Tomboy?

Damien Jurado’s songs over liefde en verlangen klinken folkier dan ooit ★★★★☆

Will Toledo (Car Seat Headrest) en Damien Jurado hebben het nodige gemeen: allebei opereren ze vanuit Seattle en hadden ze al een flinke stapel onopvallende lo-fi albums gemaakt toen ze met voller geproduceerd werk de weg vonden naar een breder publiek.

Jurado deed dat met Maraqopa (2012), het eerste deel van een rijk gearrangeerd drieluik met de bevriende muzikant en producer Richard Swift (1977-2018). Daarna verschenen albums met verstilde, persoonlijke liedjes. What’s New, Tomboy? past in die lijn: kaal, maar zo warm en omfloerst klinkend dat het niet kaal aanvoelt.

Ze klinken folkier dan ooit, Jurado’s kleine liedjes over liefde en verlangen. De einzelgänger lijkt te hebben gevonden wat hij zocht, getuige het fraaie The End of the Road: ‘I’ve spent a lifetime looking for you / patiently waiting to fall into view / Now that I’ve found you my running is over.’

Zelden zocht Jurado’s vriendelijke, licht vertwijfelde zangstem zo frequent de hogere registers op, met als gevolg dat hij nooit eerder zo aan Nick Drake deed denken, het Engelse folktalent dat maar 26 jaar mocht worden. Zo lang maakt Damien Jurado onderhand platen.

What’s New, Tomboy?

Damien Jurado

Pop

★★★★☆

Loose Music

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden