Damien Hirst na 17 jaar weg bij überkunsthandelaar. Waarom?

Zeventien jaar lang maakte 's werelds bekendste kunstenaar Damian Hirst deel uit van de 'stal' van de invloedrijkste kunsthandelaar ter wereld. Hun breuk roept veel vragen op.

Een bezoeker bekijkt het werk van Hirst in de Gagosian Gallery in Londen in januari vorig jaar. Beeld Reuters

Het leek de perfecte combinatie. Aan de ene kant Larry Gagosian, de invloedrijkste kunsthandelaar ter wereld, wiens gelijknamige galerie meer tentoonstellingsruimte ter beschikking heeft dan Tate Modern in Londen. Iemand met een geschatte jaaromzet van meer dan een miljard dollar, en die tentoonstellingen organiseert van kunstenaars als Picasso, Matisse en Warhol waar de grote musea jaloers op zijn. En aan de andere kant Damien Hirst, 's werelds succesvolste levende kunstenaar, met een geschat vermogen van 260 miljoen euro.

Hirst maakte zeventien jaar lang deel uit van de stal van Gagosian. Daarom roept het plotselinge vertrek van Hirst vragen op, een paar maanden nadat Gagosian in elf galerieën verspreid over de wereld een ongeëvenaarde tentoonstelling van Hirsts zogenaamde 'spot-paintings' organiseerde, naast een retrospectief van zijn werk in Tate Modern. Vragen over zowel de carrières van deze titanen van de hedendaagse kunst, als over de kunstwereld zelf.

Hirst zelf in de Gagosian Gallery in New York in januari vorig jaar. Beeld AFP

De econoom Don Thompson, schrijver van het boek The 12 million stuffed shark - een onderzoek naar de hedendaagse kunstwereld, waaronder de verkoop door Gagosian van het beroemdste formaldehydekunstwerk van Hirst, The Physical Impossibilty of Death in the mind of Someone living in 2005- denkt dat de galeriehouder de breuk heeft geforceerd vanwege tegenvallende verkopen.

Cijfers die door marktanalist Artnet in november bekend werden gemaakt laten zien dat het werk dat Hirst maakte in zijn meest lucratieve periode (tussen 2005 en 2008, toen hij kunsthandelaren links liet liggen en direct met zijn kunst naar veilinghuis Sotheby's stapte) werd verkocht voor 30 procent minder dan de aankoopprijs. Sinds 2009 is eenderde van de 1.700 kunstwerken die van Hirst werden geveild zelfs helemaal niet verkocht.

Thompson zegt dat de veiling uit 2008 van Hirsts werk weliswaar te boek staat als een succes, maar dat de prijzen werden opgedreven door Gagosian en Jay Jopling, de verkoper van Hirst in Londen en de eigenaar van de White Cube Gallery. Samen legden zij bijna de helft van de eerste dagopbrengst van ruim 70 miljoen pond neer.

'De überkunsthandelaar - zo kun je Gagosian gerust noemen - belooft zijn klanten impliciet dat de kunst die zij bij hem kopen niet minder waard zal worden', zegt Thompson. 'Daarom probeerde hij de prijzen in 2008 kunstmatig hoog te houden. De vraagprijs is gewoon te hoog. Hirst kan zichzelf beter in de markt zetten door goedkoper te worden en met een andere kunsthandelaar in zee te gaan.'

© The Guardian. Het hele verhaal over het vertrek van Damien Hirst bij zijn vaste galeriehouder is te lezen in de Volkskrant van vandaag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden