Damesraffinement met koddige heren

De fles mineraalwater op het podium. Attribuut voor toneelspelers die na het vertonen van hun kunsten zo uitgeput zijn, dat zij tussen de scènes door en plein public een slok water moeten nemen....

Hein Janssen

Flessen Spa zijn derhalve weer prominent aanwezig in Maria Stuart, de nieuwe productie van De Roovers. Evenals de Utrechtse groep 't Barre Land zijn ook De Roovers duidelijk beïnvloed door Jan Joris Lamers en zijn Maatschappij Discordia.

Ook hier wordt het publiek door de acteurs bijna rechtstreeks aangesproken, ook hier die mooie transparantie in de vormgeving, die ironie, en het voorwenden dat dit weliswaar toneelspelen vanuit de verkleedkist is maar dat er goed over is nagedacht.

De Roovers hebben echter ook de artistieke aanstellerij die soms aan dit soort theater kleeft, gecultiveerd. Daarom zien we hier een acteur als Luc Nuyens in de ene scène de longen uit zijn lijf schreeuwen en vervolgens de clown uithangen. In beide gevallen grijpt hij tussendoor naar de fles water en kijkt al drinkend schalks naar het publiek. Ja hoor Luc, wij hebben het gezien, wij weten hoe uitputtend het vak van toneelspeler is.

De Roovers spelen Maria Stuart, Friedrich Schillers visie op het koninginnendrama dat zich ontrolt tussen de Engelse vorstin Elisabeth en haar Schotse rivale Maria Stuart. Het is niet alleen een politiek en religieus conflict dat hier op het scherpst van de snede wordt uitgevochten, het is ook een geraffineerd spel tussen twee uiteenlopende vrouwen en de marionet-mannen om hen heen.

In de strakke, vormvaste taal van Schiller brengen De Roovers leven en dat is op zich een prestatie. Bovendien spelen Sofie Sente (Maria Stuart) en vooral Sara De Bosschere (Elisabeth) hun rollen uitermate strak en gedreven. Maar tegenover hun strengheid staat de malligheid van de mannen, waaronder een onverstaanbaar over het podium dolende Ryszard Turbiasz. De vier acteurs geven met ontbloot bovenlijf en met een koddig lauwerkransje op het hoofd ook nog een parodie op een hofdans ten beste.

In het indrukwekkende slotbeeld hangt Sara De Bosschere met die grote verschrikte ogen in haar broodmagere hoofd tussen de achterwanden. De actrice drukt hier magnifieke verlatenheid en vertwijfeling uit, gevoelens die zij in ieder geval met deze toeschouwer deelt. Zelfs een slok water helpt niet meer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden