Dagboek Gérard Bauër (1888-1967)

Dagboekfragment: West Side Story heeft niets met Shakespeare te maken

Erik van den Berg deelt dagelijks een opmerkelijk fragment uit zijn verzameling historische dagboeken.

Parijs, 12 maart 1962

Er is al vaak beweerd dat West Side Story  de Romeo en Julia van onze tijd is, wat een open deur zou zijn als deze nieuwe Romeo en nieuwe Julia het conflict waaraan ze ten onder gaan aan hun ouders te danken zouden hebben. Maar het conflict in dit gedanste drama is het conflict van hun eigen generatie. Het drama staat hier gelijk aan het geweld waarmee de jongeren in onze tijd hun romantiek beleven.

Er zijn in West Side Story geen door haat verblinde ouders en de vijandige clans bestaan uit de slachtoffers zelf. De film is bewonderenswaardig omdat hij een ­dimensie toevoegt aan het verhaal én aan Bernsteins muziek: een energie die als vanzelf versmelt met het eigentijdse realisme. Je kunt niet aanwijzen waar een straatgevecht ophoudt en verandert – met dank aan Jerome Robbins’ magie – in een meeslepend of ontroerend ballet.

Het verhaal speelt zich af in het westelijke deel van New York, dat nog steeds bestaat – in tegenstelling tot het erbarmelijke Whitechapel in Londen, dat van de kaart is geveegd dankzij Hitler en zijn bommen en dat nu in een respectabele woonwijk is veranderd.

Maar west-New York bestaat nog steeds, met zijn bakstenen, zijn metalen traliewerken en de luchtschachten waarin alle geluiden weerkaatsen en de bakstenen ­muren die Robert Wise (film­regisseur, red.) met zoveel poëtisch gevoel in beeld brengt.

Gérard Bauër (1888-1967), Franse journalist en essayist. Ingekort fragment uit Chroniques 1954-1964. Gallimard, 1965.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.