Dagboek Evelyn Shuckburgh

Dagboekfragment: waarom de auto op atoomkracht er voorlopig niet komt

Erik van den Berg deelt dagelijks een opmerkelijk fragment uit zijn verzameling historische dagboeken.

Londen in 1961. Foto ANP

Londen, 25 juli 1955

Verschrikkelijke dag, met te veel gepraat en veel te veel eten. Shell hield een lunch in Claridge’s. Ik zat tussen Loudon, de Nederlandse productiemanager van Shell en tevens gastheer, en Stevens, naar ik meen hun publiciteitsman.

Zeer interessant gesprek over de komende jaren en de afhankelijkheid van het Westen, inclusief de Verenigde Staten, van olie uit het Midden-Oosten.

De olieproductie op het westelijk halfrond (Venezuela e.d.) wordt de komende jaren in toenemende mate opgeslokt door Amerika, vooral Zuid-Amerika, en de Verenigde Staten zullen meer en meer olie uit het Midden-Oosten gaan importeren.

Ze worden wat dat betreft net zo afhankelijk als wij van de Arabische wereld. Volgens Stevens wordt de komende twintig jaar weliswaar geïnvesteerd in atoomkracht, maar is er geen enkele kans dat die olie zal kunnen vervangen – uitgezonderd statische krachtbronnen (elektriciteitscentrales e.d.).

Atoomsplitsing produceert bèta- en gammastraling en de zware isolerende beschermlaag die daarbij noodzakelijk is, zou in een auto het tienvoudige van het voertuig zelf wegen. Zelfs als het met lichter materiaal zou kunnen, blijft het te gevaarlijk een atoommotor in een mobiel voorwerp te plaatsen, ‘want als je dan tegen een boom rijdt, vallen er vijf miljoen doden’.

Evelyn Shuckburgh (1909-1994), Britse diplomaat. Uit Descent to Suez – Foreign Office Diaries 1951-1956. W.W. Norton, 1986.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.