Dáár zouden ze eens over moeten schrijven Spamberichten

Dáár zouden ze eens over moeten schrijven: spamberichten

Dimphy Muiser heeft schoon genoeg van spam. Beeld Gijs Beukers

‘Vanochtend kreeg ik een mail van Albert Heijn: ‘U heeft 500 euro gewonnen!’ Nog erger: een paar weken geleden schreef de Mediamarkt dat ik mijn prijs nog moet ophalen.’ Dimphy Muiser (71) heeft schoon genoeg van alle prijzen die ze volgens haar inbox heeft gewonnen, zogenaamd. ‘Ontzettend irritant.’

In het begin klikte Muiser nog weleens door. ‘O wat leuk, dacht ik toen. Een dag gratis reizen met de NS.’ Al snel merkte de Rijswijkse dat het geen zuivere koffie was. ‘Ik moest allerlei informatie invullen, waaronder bankgegevens. Dan weet je dat het spam is.’

Deze week kreeg Muiser nog een pikante mail. ‘Hete vrouwen staan voor u klaar’, luidde de titel. Muiser: ‘Mijn god, dacht ik eerst. Wat krijgen we nu weer?! Maar als je eventjes nadenkt, besef je wel weer hoe laat het is.’

Helaas is dat niet altijd duidelijk, vertelt Muiser. ‘Ik word met naam en toenaam aangeschreven door bedrijven waarvan ik klant ben. Hoe kan ik weten welk mailtje van het bedrijf komt, en welke spam is? Daar zouden ze eens over kunnen schrijven.’

‘Ze’ bellen Albert Heijn. Muiser is niet de enige die hiermee worstelt, zegt Ronald van der Aart, verantwoordelijk voor de pr van de grootgrutter. ‘Vroeger waren de mailtjes slechte vertalingen, al dan niet van Google Translate. Tegenwoordig zijn deze phishingmails veel professioneler.’ Phishingmails worden verstuurd door fraudeurs die persoonlijke informatie achterhalen om geld te verdienen.

Toch, zegt Van der Aart, kun je nep van echt onderscheiden. ‘Onze afzenders eindigen op @ah.nl of @nieuwsbrief.ah.nl. Die van phishers niet.’ Daarnaast zijn bij de echte Albert Heijn geen geld, contanten of bonnen te winnen. En ook de toon is anders. Mailtjes met als titel ‘CLAIM DEZE PRIJS’ deugen niet, zegt Van der Aart. ‘Wij vermijden de hysterische Tel Sell-toon.’

Waar zouden ze eindelijk eens over moeten schrijven? Mail ze: didu@volkskrant.nl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden