Cyberaanval op ING voorbij

De cyberaanval op de systemen van ING is gestopt. Dat meldde een woordvoerder van de bank. ING werd sinds vrijdag bestookt met grote hoeveelheden data die de werking van computersystemen ernstig verstoorden. 'Dat ging tot en met zaterdagochtend in meer of mindere mate door, maar is nu gestopt.'

Beeld anp

Klanten van ING kunnen nog wel hinder ondervinden bij het inloggen voor internetbankieren. Dat is volgens de zegsman het gevolg van herstelwerkzaamheden aan de getroffen systemen. De bank hoopt zo snel mogelijk weer alles op orde te hebben. Wie niet direct toegang krijgt tot Mijn ING moet het nog een keer proberen, adviseert de woordvoerder.

Op de website verklaart de bank niet te kunnen uitsluiten dat een aanval opnieuw kan gebeuren. 'Wij werken hard aan de oplossing om ervoor te zorgen dat internetbankieren, mobiel bankieren en iDeal zo snel mogelijk weer volledig beschikbaar zijn. Wij bieden u onze excuses aan voor het ongemak.'

Aangifte
ING meldde eerder vandaag dat de bank aangifte gaat doen van de cyberaanval. In afwachting van die aangifte beginnen politie en het Openbaar Ministerie alvast met een strafrechtelijk onderzoek. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het team High Tech Crime van de politie onder gezag van het landelijk parket.

Het ministerie van Veiligheid en Justitie meldt in een persbericht dat er geen sprake is geweest van een inbraak in de systemen. De banken krijgen bij het aanscherpen van hun beveiliging ondersteuning van het Nationaal Cyber Security Centrum. Volgens het ministerie zijn er geen aanwijzingen voor een verband tussen recente cyberaanvallen op Amerikaanse banken en de aanvallen in Nederland.

Vrijdag had de bank grote problemen met internetbankieren. Tegelijkertijd werkte het betalingssysteem iDeal toen niet. Daar hadden ook andere banken last van. In beide gevallen was de oorzaak een cyberaanval: de sites werden bestookt met zo veel dataverkeer, dat ze daardoor nauwelijks bereikbaar waren. Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken ging het niet om hacken.

Drukte
Klanten van ING die vanochtend wilden internetbankieren, konden niet altijd direct inloggen op de site of de mobiele app. Van een storing was echter geen sprake, zei de woordvoerder. 'Door de drukte lukt het niet altijd om in één keer in te loggen. Dan vragen wij klanten het op een later tijdstip nog een keer te proberen.'

Currence, het bedrijf achter iDeal, kon vandaag nog niet zeggen of ze ook aangifte gaat doen. 'iDeal is gebaseerd op het internetbankieren van de banken die het aanbieden. We moeten eerst uitzoeken of aangifte wel kan', liet een woordvoerster weten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.