Cultuurtips voor 9 oktober

Theater

Vrijdag, van Hugo Claus, door Toneelgroep Maastricht. Première 10/10, tournee t/m 18/12.

Vrijdag, het mooiste en meest gespeelde stuk van Hugo Claus, heeft een explosieve strekking: vader Georges Vermeersch vergrijpt zich aan zijn 17-jarige dochter. Na zijn gevangenisstraf proberen Georges en zijn vrouw Jeanne de draad weer op te pakken, terwijl zij tegelijk een baby van de buurman verwacht. Het accent van dit stuk uit 1969 zal in de tussenliggende decennia behoorlijk verschoven zijn, maar fier overeind staan de diepmenselijke, worstelende personages, en de vraag of en hoe we elkaar kunnen vergeven na een ondenkbare misdaad. Michel Sluysmans regisseert dit aangrijpende gezinsdrama nu bij Toneelgroep Maastricht, met Fedja van Huêt en Anniek Pheifer in de hoofdrollen, ondersteund door Sander Plukaard en Frieda Barnhard. Van Huêt maakt met dit stuk na acht jaar zijn langverwachte terugkeer naar het toneel.

https://www.toneelgroepmaastricht.nl/agenda/177

Klassiek

Calefax: Love Actually. 10/10, Stadsgehoorzaal Leiden. Tournee t/m 26/5.

In 1985 werd de groep Calefax opgericht. Het was het eerste gezelschap voor de combinatie hobo, klarinet, saxofoon, basklarinet en fagot. Na een door corona geplaagd jubileumjaar mag dit Hollandse ‘rietblazerskwintet’ weer voor volle zalen spelen, met Bart de Kater als nieuwe aanwinst op klarinet. Zondag trapt Calefax zijn programma Love Actually af in de Stadsgehoorzaal in Leiden. Er klinken stukken van onder meer Enrique Granados, Leos Janacek en Claude Debussy.

https://calefax.nl/projects/love-actually/

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/rietkwintet-calefax-zet-bachs-musikalisches-opfer-fraai-naar-eigen-mond~b74d6fc9/

Beeldende kunst

Rettet den Wald, Museum Het Valkhof, Nijmegen, t/m 5/12.

Hij was heel veel, de Duitse kunstenaar Joseph Beuys (1921-1986): sjamaan, antroposoof, performancekunstenaar, docent, (parttime) fantast, maar ook ecokunstenaar. In 1971 riep hij zijn studenten op: ‘Rettet den Wald!’ Red het bos, en dat deden ze. Met vijftig studenten ging Beuys het Düsseldorfse Grafenberger-bos om het kappen van bomen te verhinderen.

In dit Beuys-jaar (honderd jaar na zijn geboorte) brengt Museum Het Valkhof kunstenaars samen die zich nu inzetten om bedreigde natuur te redden. Denk bijvoorbeeld aan Sara Vrugt, die bij wijze van klimaatprotest een bos maakte van 100 vierkante meter, met naald en draad en hulp van duizend vrijwilligers. Met het kunstwerk werft ze geld waarmee ze 100 duizend bomen wil laten aanplanten. Andere kunstenaars belijden hun liefde voor de natuur op andere manieren: zo maakt Berlinde De Bruyckere sculpturen van dode natuur, van stukken hout en was.

https://www.museumhetvalkhof.nl/zien-en-doen/tentoonstellingen/rettet-den-wald/

Muziek

Amsterdam Dance Event, 13 t/m 17 oktober, verschillende locaties, Amsterdam.

Het Amsterdam Dance Event wordt dit jaar héél anders dan anders. Alle dj-sets, feesten en concerten zullen overdag moeten worden afgewerkt, na middernacht gaan de deuren van zalen en clubs immers op slot. Dat is ernstig, voor een dance-evenement. Maar het biedt ook kansen: misschien zijn bonkende feesten als Awakenings in de Ziggo Dome overdag wel net zo leuk. We gaan het meemaken bij een in elk geval historische editie. De organisatie is nog aan het puzzelen op het programma: wat kan wél, en wat zal moeten worden uit- of afgesteld? Dat ze het feest toch willen laten doorgaan, verdient natuurlijk applaus. En een bezoekje van ons allemaal.

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/het-goede-nieuws-is-ade-en-le-guess-who-gaan-door~b92188e5/

Film

I Care a Lot

Volgens Marla (Rosamund Pike) is de mensheid onder te verdelen in daders en slachtoffers, leeuwen en lammetjes. Marla is niet het type om zich naar de slachtbank te laten leiden. Liever gaat ze als het nodig is zelf over lijken. Met de hooggehakte, strak gekapte Marla heeft regisseur en scenarist J Blakeson een geweldig vilein personage geschapen. Marla werkt als curator van handelingsonbekwame ouderen en heeft daar een lucratieve zwendel van weten te maken.

Een bevriende arts en een verpleeghuiseigenaar maken deel uit van het complot, zodat de getroffen ouderen geen kant op kunnen. Ze worden dement verklaard en suf gehouden met medicijnen. Marla lijkt niet te stuiten, totdat ze haar oog laat vallen op het verkeerde slachtoffer. De nog redelijk kwieke mevrouw Peterson (Dianne Wiest) heeft op papier geen kinderen, maar wordt opmerkelijk trouw bezocht door Roman (Peter Dinklage), een lokale topcrimineel. Leeuwin Marla blijkt per ongeluk een soortgenoot hebben belazerd en geen van beiden is van plan het onderspit te delven.

Het komische scenario is prettig onvoorspelbaar en zwartgallig, waarbij het geweld steeds verder escaleert terwijl het ene kwaad het andere bestrijdt. Ondertussen heeft Blakeson ook nog een boodschap, vertelde hij in interviews: het oplichten van ouderen is een reëel probleem, vooral in Amerika. Het is natuurlijk de vraag of een uitbundige zwarte komedie als I Care a Lot, waar het spelplezier van afspat, daar wat aan kan veranderen. Toch dringt de maatschappijkritiek zich wel degelijk op, tussen de geschifte plotwendingen door.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden