nieuws

Cultuursector boos over dreigende lockdown

De cultuursector reageert vol onbegrip op het uitgelekte advies van het OMT om theaters en andere podia minimaal twee weken te sluiten, en om evenementen te verbieden. Bioscopen, theaters en poppodia vinden dat zij juist strikt en met succes hebben gehandhaafd op coronatoegangsbewijzen.

Redactie
Met de protestmars Unmute Us, die tegelijkertijd in diverse steden wordt gehouden, wordt in augustus 2021 gedemonstreerd tegen de coronamaatregelen. Organisatoren van festivals en evenementen eisen dat evenementen vanaf 1 september weer met volledige capaciteit mogen plaatsvinden.  Beeld ANP
Met de protestmars Unmute Us, die tegelijkertijd in diverse steden wordt gehouden, wordt in augustus 2021 gedemonstreerd tegen de coronamaatregelen. Organisatoren van festivals en evenementen eisen dat evenementen vanaf 1 september weer met volledige capaciteit mogen plaatsvinden.Beeld ANP

‘Het lijkt erop alsof de culturele sector wordt ingezet als een symbolisch offer’, zegt Orwa Nyrabia, artistiek directeur van het tiendaagse Idfa-festival, dat woensdag begint. ‘Geen echte lockdown, maar enkel een lockdown van de cultuur.’

Volgens Nyrabia hebben culturele activiteiten ‘geen serieus aandeel in de stijgende besmettingen, of hogere bezetting op de ic’s. We hopen dat de regering dit inziet en cultuur wél op waarde schat, want dat is waar het hier om gaat.’

Films online vertonen is volgens hem geen alternatief. ‘Het aanbod daar is verzadigd. We merken dat aan de voorverkoop, die harder loopt dan we hadden ingeschat: het publiek wil juist weer de zalen in, mét een corona-pas. En we kunnen de mensen in zaal vragen een masker te dragen en ruimte vrijhouden tussen stoelen. We zorgen ervoor dat de mensenstroom van en naar de zalen gecontroleerd verloopt – alles om de veiligheid en gezondheid te waarborgen. Maar om de zalen nu ineens te sluiten, dat valt niet te rechtvaardigen.’

De bioscoopsector pleitte voor invoering van de QR-codes vergeefs voor behoud van de anderhalve meter in de zalen, aldus Gulian Nolthenius, directeur van bioscoopkoepel NVBF. ‘Toen dat werd verworpen, hebben de bioscopen een belangrijke rol gespeeld in de acceptatie en doorvoering van de QR-code. Het kan niet zo zijn dat de branche nu wordt gestraft voor haar goede gedrag en speelbal wordt van nieuwe maatregelen.’

Kees Vlaardingerbroek, artistiek directeur van de NTR ZaterdagMatinee die vanuit het Concertgebouw in Amsterdam op Radio 4 wordt uitgezonden, vindt dat de muziekwereld zich de voorgaande keren te snel heeft neergelegd bij sluitingen. ‘In die zin zijn we te veel artiesten, we gaan niet op zoek naar de juridische randjes. Ook de geestelijke gezondheid van mensen zou essentieel moeten zijn. Daar levert de cultuur een bijdrage aan.’

Bij de ZaterdagMatinee is ‘de paniek niet gering’, zegt hij. Volgende week staat de opera Das Rheingold van Wagner op het programma, en na die grootste productie van het seizoen de meest complexe, met Ligeti’s surrealistische opera Le grand macabre, met veel internationale artiesten. Vlaardingerbroek: ‘Deze programma’s zijn onze kroonjuwelen.’

Simon Reinink, directeur van het Concertgebouw in Amsterdam, heeft er ‘gezien de toegenomen besmettingen’ begrip voor als er maatregelen komen. ‘Maar we hopen wel dat die maatregelen doelgericht zijn en aantoonbaar bijdragen aan de oplossing van het probleem’, zegt Reinink. ‘In het verleden lijkt de sluiting van concertzalen en theaters nauwelijks te hebben bijgedragen aan het voorkomen van besmettingen. Je kunt niet lukraak een hele sector sluiten.’

In de cultuursector worden de regels, zoals het scannen van QR-codes, zorgvuldig nageleefd, zegt Reinink. ‘Er zijn nog veel plekken waar je geen QR-code hoeft te tonen. Het is ons standpunt dat het goed zou zijn als er op veel meer plekken om een coronatoegansbewijs gevraagd zou worden.’

De theatersector benadrukt dat theaterbezoek dankzij de coronacheck veilig is gebleken, ook bij volledige capaciteit, stellen drie koepels in de theaterwereld. ‘Draagvlak voor sluiting van theaters ontbreekt bij publiek, podia en artiesten.’ Het coronatoegangsbewijs had er recentelijk juist toe geleid dat er weer een klein beetje leven in de sector zit, stelt ook de Taskforce Culturele en Creatieve sector. Na tijden van onzekerheid en tegenvallende kaartverkoop begon het publiek net voorzichtig terug te komen.

Nieuwe maatregelen die de theaters treffen zouden dan ook onnodig zijn en enkel onzekerheid en financiële en planmatige chaos veroorzaken bij artiesten, theaters, programmeurs én publiek. De Taskforce pleit voor gerichte, intelligente maatregelen in specifieke regio’s en voor kwetsbare doelgroepen.

De steunpakketten voor de cultuursector zijn per 1 oktober stopgezet. Mochten theaters opnieuw hun deuren moeten sluiten, dan is er volgens de theatersector ook opnieuw steun nodig om faillissementen van podia en producenten te voorkomen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden