Tips Le Guess Who

Cultheld Swamp Dogg durft in zijn liedjes eigenlijk alles

Er lijkt een herwaardering aanstaande voor de muziek van Swamp Dogg. Zeker nu hij onder auspiciën van de producer van Bon Iver een flinke lading autotune over zijn soul heen heeft gekregen.

Swamp Dogg. Beeld David McMurry

Hij had zijn liedjes al ingezongen, de nummers zaten al in de grondverf. Negen tracks over liefde en verlies zouden terechtkomen op het 22ste album van Swamp Dogg, de Amerikaanse cultheld en soulexcentriekeling. De man voor wie al sinds de jaren zestig geen songonderwerp te gedurfd is, had een nieuwe plaat in de maak.

‘Maar ik was nog steeds niet tevreden. Die son of a bitch klonk precies als mijn vorige platen en daar had ik een beetje genoeg van. Ik wilde een radicale omslag in mijn sound. En ik heb altijd een zwak gehad voor de stem van Roger Troutman (zanger van de jarentachtigelectrofunkband Zapp die met elektronica zijn stem een metalig effect gaf).’

Dus toen Swamp Dogg (76) – echte naam Jerry Williams, maar Swamp voor bekenden – zijn ongenoegen over die son of a bitch uitte tegenover een vriend bij zijn platenmaatschappij, zei die: ‘Ik weet met wie je moet praten.’ De vriend doelde op Ryan Olson, een producer die samenwerkte met de succesvolle indiefolkband Bon Iver. Williams stuurde Olson de tracks met de mededeling dat hij eraan mocht veranderen wat hij wilde. Toen ze terugkwamen bleken ze door de mangel van de moderniteit gehaald. Een agressieve vorm van autotune had zich over de verzameling liedjes over liefde en verlies verspreid. Om die reden werd de verzameling nummers tot Love, Loss, and Auto-tune ­gedoopt. 

Justin Vernon, die zijn zang in Bon Iver ook met een metallic laagje behangt, droeg een steentje bij aan het album, dat een van de vreemdste en mooiste platen van het jaar is geworden. Een album dat klinkt als de zielenroerselen van een roestige androïde die zijn liefdesverdriet in melodramatische soulliedjes bezingt. Williams is enorm enthousiast over het eindresultaat.

‘Gisteravond nog ben ik gaan slapen met het album keihard op in mijn slaapkamer­installatie. Ik had, voordat het in september uitkwam, wat nummers aan kennissen laten horen zonder erbij te zeggen dat ik het was die erop zong. Ze zeiden allemaal dat ik een hit in handen had.’

Liever geen commercie

Echter, de soulman werd nooit gedreven door commerciële motieven. Hij nam in 1970 Swamp Dogg als artiestennaam aan om nummers te zingen die minder geschikt waren voor de bravere Jerry Williams. Williams had al een bescheiden carrière als zanger achter de rug en werkte bij Atlantic als schrijver en producer voor artiesten as crooner Gene Pitney en soulzangeres Irma Thomas. Naar eigen zeggen heeft hij zo’n tweeduizend nummers voor anderen geschreven. Maar hij kon niet aarden in de meedogenloze wereld van de platenindustrie.

In 1970 slikte hij lsd, gooide de boel rigoureus om en maakte het klassieke protestfunkalbum Destruction To Your Mind. Het was het startsein voor een confronterend en vaak satirisch repertoire. Swamp Dogg haalde zelfs Nixons lijstje met staatsvijanden en het publiek kon hem maar moeilijk plaatsen. ‘Weet je dat ik soms zelfs als oude bluesman wordt beschouwd? Maar dat gebeurt automatisch als je oud en zwart bent en nog steeds meedraait in het circuit.’

Er lijkt een herwaardering aanstaande voor de eigenzinnige veteraan die altijd aan de randen van de muziekindustrie heeft geopereerd. En dat door zijn traditionele liedjes op te pimpen met studiosoftware die in alle gaten van mainstreampop is doorgedrongen. Maar verwacht niet meteen dat Swamp het zijn publiek makkelijk gaat maken. Voor zijn show op Le Gues Who neemt hij het religieuze Mormon Tabernacle Choir mee om te zingen over de voordelen van seks met je ex. ‘Nee hoor, dat van dat koor is een geintje. Maar ik ga mensen wel vertellen dat het oké is om het met je ex te doen.’

Zondag, TivoliVredenburg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden