AlbumrecensieNeon Cross

Countryzangeres Jaime Wyatt trekt zich uit het moeras, met een wrange maar overtuigende plaat ★★★★☆

Beeld New West/ Pias

De plaat Neon Cross van Jaime Wyatt had wat voeten in aarde. De zangeres uit Tacoma, Washington werd al op 12-jarige leeftijd ontdekt in het kroegencircuit. Ze kreeg zelfs een enigszins voorbarig platencontact, maar de levenswijze van Wyatt zat een vlotte doorbraak in de weg. Wyatt ging ernstig aan de dope en daalde langzaam af naar de afvoerput van het Amerikaanse grotestadsleven. Ze beroofde haar heroïnedealer werd in de gevangenis gesmeten.

In 2017 maakte ze de mooie mini-plaat Felony Blues, over haar opgesloten leven. Daarna ging het opnieuw mis. Maar nu heeft Wyatt (34) zich kennelijk toch weer uit het moeras weten te hijsen. Op Neon Cross, haar eerste volwaardige album, zingt zij over de vele klappen die het leven haar gegeven heeft met een stem die klinkt alsof alle ellende toch ergens goed voor is geweest; krachtig galmend en scherp.

Met een solide band, en de hulp van de gelouterde outlaw-rocker Shooter Jennings, zweeft Wyatt  langs klassieke en ontroerende countryballades (Just a Woman). Langs in drugsnevelen gehulde soul (By Your Side) en stevige rockers (Rattlesnake Girl). Steeds vertelt de sterke, om de volle aandacht smekende stem van Wyatt het verhaal, naast een immer huilende steelgitaar. Haar teksten zijn wrang en gezien de biografie soms best pijnlijk. ‘If God made the world out of nothing, why can’t he make something outta me?’

Beeld Magdalena Wosinska

Jaime Wyatt

Neon Cross