AlbumrecensieTanya Tucker

Albumhoes Tanya Tucker: While I’m Livin’Beeld Universal

Roots

★★★★☆

Tanya Tucker

While I’m Livin’

Concord/ Universal

De voormalig kindster Tanya Tucker was bijna twintig jaar van de countryradar verdwenen. Ze had haar ooit bloeiende carrière (Tucker was groot in de jaren zeventig) zo’n beetje opgegeven. Maar singer-songwriter en Tuckerbewonderaar Brandi Carlile wilde daar niet van weten. Ze componeerde een set liedjes voor Tucker, haar op het lijf geschreven. Ze haalde de zangeres over een volwaardig nieuw album op te nemen, in productie van Carlile zelf.

While I’m Livin’ is een prachtige herrijzenisplaat die Tucker de terechte eer bewijst. De zangeres is 60 en haar stem heeft natuurlijk een kraakje gekregen. Maar het scheurtje in de stembanden maakt Tuckers zangpartijen alleen maar indrukwekkender. De Texaanse had altijd al een mooi donkere klankkleur en ze kon lekker scheurend uithalen. Nu zingt ze nog een randje rauwer, en dat klinkt lekker bij rockende countrytracks als Hard Luck.

Ook als Tucker gevoelig en dus met een snik zingt, zoals in de sentimentele ballade The Wheels of Laredo, is ze overtuigend. De begeleiding is soms royaal, met fijn veel dampende gospelkoorzang. Maar in het driftige tokkelnummer I Don’t Owe You Anything rockt de band basaal, met contrabas, piano en surfgitaar. Tucker speelt de rol van teleurgestelde vrouw die haar lapzwans van een man de deur wijst perfect. ‘Hell, I raised up all your babies’, gromt ze, ‘and I don’t owe you a god damned thing.’ Een countrytoppertje.