Corn Island is een tikje belegen

Een tikje belegen zijn de metaforische kunstgrepen in George Ovashvili's Corn Island. De ongepolijste schoonheid van de film heeft helemaal geen diepere betekenis nodig om indruk te maken.

Corn Island. Beeld .
Corn Island.Beeld .

Het is een bijzondere locatie, die van Corn Island: een brok eiland in de Georgische Engoeri-rivier, samengeklonterd uit rotsen en aarde. Elke lente, vertellen de begintitels, ontstaan zulke eilandjes wanneer het smeltwater van het Kaukasusgebergte naar de Zwarte Zee stroomt. Vervolgens verbouwen boeren er hun maïs, tot in de herfst alles weer wordt weggespoeld.

De Georgische regisseur-scenarist George Ovashvili heeft over dit gegeven een realistische én mythische film gemaakt. Een oude boer (Ilyas Salman) kiest zijn eilandje; aanvankelijk werkt hij alleen, later krijgt hij hulp van zijn kleindochter (Mariam Buturishvili). Minutieus volgt cameraman Elemér Ragályi de met de jaren geslepen handelingen van de personages: het timmeren van een schuur, het zaaien van de maïs, het vangen van vis, het heeft allemaal een haast ceremoniële vanzelfsprekendheid. Terwijl het eiland feitelijk een gedetailleerd, voor de film gemaakt decorstuk is, krijg je door de rust en tijd die Ovashvili neemt het gevoel dat je de acteurs echt ziet zwoegen op hun eigen kleine stukje land.

Ovashvili en co-scenaristen Roelof Jan Minneboo en Nugzar Shataidze laten intussen onbenoemd wie deze boer en zijn kleindochter zijn, hoe ze heten en waar ze wonen. Dat ze weinig praten - pas na een halfuur klinkt de eerste dialoog - accentueert hun harmonieuze verstandhouding en maakt hen nog duidelijker archetypische figuren: de mens in samenspraak met de cycli van de natuur.

Hoe verder Corn Island (oorspronkelijke titel: Simindis Kundzuli) vordert, hoe meer die symboliek aan het oppervlak komt, bijvoorbeeld wanneer het meisje op het maïs bloedsporen van een hert vindt en terstond ongesteld wordt. Doordat het eiland zich op de grens van Georgië en Abchazië bevindt en er telkens gewapende militairen voorbijvaren, klinkt ook het Georgisch-Abchazisch conflict in de film door.

Een tikje belegen zijn ze, die metaforische kunstgrepen, en ze leggen het af tegen de concrete, ongepolijste schoonheid van Corn Island. Zonlicht weerkaatsend op het maïs, het icoon-achtige sproetengezicht van het meisje, de allesverwoestende stormen - het heeft allemaal geen diepere betekenis nodig om indruk te maken.

Corn Island Regie: George Ovashvili. Met Ilyas Salman, Mariam Buturishvili, Irakli Samushia, Tamer Levent. 100 min., in 15 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden