Review

Coppola's regie is te afstandelijk voor zinderende erotiek

Voor zinderende erotiek is Sofia Coppola's regie te afstandelijk. De acteurs zijn fantastisch, de scènes zijn beeldschoon gefilmd, maar toch ontbreekt er iets.

Ieder shot is beeldschoon in The Beguiled.

Korporaal McBurney lacht alsof hij zijn geluk niet op kan. Hij ligt lekker tussen de witte lakens. Kort geleden lag hij nog gewond in het bos en hoorde hij de kanonnen dichterbij komen. Nu ligt hij in bed in een meisjesinternaat, waar (kind)vrouwtjes hem voeren, wassen en zich voor hem uitsloven. Waarschijnlijk voelt hij zich de wolf, die door de zeven geitjes is binnengehaald.

Maar The Beguiled, de misleide(n), gaat niet over hem. Niet zoals in 1971, toen het boek werd verfilmd door Don Siegel, die Clint Eastwood castte voor de rol van McBurney.

The Beguiled (****) ,thriller.
Regie:Sofia Coppola.
Met: Met Nicole Kidman, Kirsten Dunst, Elle Fanning, Colin Farrell.
94 min., in 29 zalen.

Zachtmoedig lusthof

Coppola, die met haar versie in Cannes de prijs voor beste regisseur won, koos een ander perspectief: dat van de vrouwen. De lerares (Nicole Kidman) en haar zes pupillen zijn bevreesd en opgewonden als er opeens zo'n stuk weerloos mannenvlees in hun midden verschijnt. De charmante, bedlegerige korporaal (Colin Farrell) wil daarvan wel gebruikmaken, maar Coppola onderstreept dat hij een gevaarlijk spel speelt.

The Beguiled mag zich dan afspelen tegen het einde van de Amerikaanse Burgeroorlog: op een rookpluim, wat passerende soldaten en gedonder op de achtergrond na merk je daar weinig van. Het internaat is een zachtmoedig lusthof, weggestopt in een beeldschoon sprookjesbos. De meisjes bidden keurig, leren hun Franse vervoegingen en lopen rond in smetteloos witte jurken. Behalve als er wat te vieren valt: dan komen er pastelkleuren uit de kast.

Beeldschoon

Coppola houdt van vrouwen die een beetje buiten de werkelijkheid lijken te zweven. Het zijn pronkvogeltjes in gouden kooitjes: ze waren te zien in haar debuut The Virgin Suicides, maar ook in Marie Antoinette, Lost in Translation en The Bling Ring.

In The Beguiled is haar acteurskeuze opnieuw feilloos: neem de meisjesachtige Kirsten Dunst of Nicole Kidman met haar ongenaakbare schoonheid. Ook Elle Fanning is een goede keuze omdat zij heel brutaal met haar seksualiteit speelt. Toch komt die niet goed uit de verf, bij geen van de vrouwen trouwens.

Bij Coppola is elk shot beeldschoon: ze speelt met kaarslicht, de bomen zijn prachtig groen bemost. Maar voor zinderende erotiek is ze als regisseur te afstandelijk. Als Kidman Farrell afsponst, moet ze af en toe op adem komen bij het zien van zo'n gespierde borst. Dat komt eerder kitscherig over dan erotisch, alsof zoiets te werelds of te plat is voor het sprookjesachtige The Beguiled.

Misschien is dat juist de bedoeling, maar het maakt de film - vooral in het eerste uur - wat tam voor het potentiële sexy kruitvat dat het is.

Sofia Coppola.Beeld afp

Lees hier meer over The Beguiled

Het slavernijverleden liet Sofia Coppola bewust links liggen. The Beguiled gaat subtiel over de machtsverhouding tussen man en vrouw. Hier legt ze uit waarom ze een compleet andere film heeft gemaakt dan het origineel. (+)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden