Consumentenbond haalt bakzeil in sms-zaak

Amsterdam Met gestrekt been ging de Consumentenbond er op 18 januari in bij de rechter. De bond vroeg Vodafone en T-Mobile te verbieden nog langer het huidige betalingssysteem voor sms-diensten te gebruiken....

Wouter Keuning

Dinsdag kwam de Consumentenbond met zware kneuzingen uit het duel, vooral omdat de telecomaanbieders niet degenen zijn die de sms-berichten versturen. De consumentenorganisatie werd door de rechter op al de door haar ingebrachte punten in het ongelijk gesteld.

De rechter oordeelde dat T-Mobile en Vodafone de klanten die benadeeld waren door Abor – een bedrijf dat sms-content levert aan consumenten en zijn inkomsten daaruit int via de telecomaanbieders – voldoende tegemoet was gekomen door hun schade volledig te vergoeden. Verder moet de organisatie een persbericht rectificeren waarin ze Vodafone en T-Mobile beschuldigde van sms-terreur. Daarin moet volgens de rechter staan dat de bond ‘in de procedure niet heeft kunnen aantonen dat T-Mobile en Vodafone enige blaam treft’.

De twee telecombedrijven reageerden enthousiast na de uitspraak en grepen die aan om nog maar eens te benadrukken dat ook zij grote voorstanders zijn van meer transparantie van sms-reclame en dat ook zij de sms-problematiek hard willen aanpakken.

De Consumentenbond likte in een schriftelijke reactie zijn wonden. ‘We moeten constateren dat er in de huidige wetgeving kennelijk te weinig handvatten zijn om het betalingssysteem voor sms-diensten te verbieden.’

Schrale troost: op 1 maart aanstaande treedt de aangescherpte sms-gedragscode in werking. Als die niet werkt, volgt wetgeving, liet staatssecretaris Heemskerk (Economische Zaken) al weten.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden