Consument betaalt 21 miljoen per maand te veel aan bellen

Telecomproviders brengen maandelijks 21 miljoen euro te veel in rekening omdat ze mobiele telefoongesprekken naar boven afronden op minuten in plaats van secondes. Dat concludeert de Consumentenbond op basis van een onderzoek.

ArchiefbeeldBeeld ANP XTRA

Consumenten betalen volgens de organisatie maandelijks voor 323 miljoen minuten die ze niet gebruiken. 'In 2013 zagen we al dat providers per maand 68 miljoen euro verdienen aan de beperkte houdbaarheid van beltegoed en daar komt maandelijks dus nog eens 21 miljoen euro bij door het naar boven afronden van telefoongesprekken. Voor de providers een lucratieve business, maar consumenten krijgen zo niet de beltijd waar ze voor betalen', aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond.

De consumentenorganisatie maakte vorige maand al bekend dat het overgrote deel van de telecomproviders de beltijd blijft afronden op minuten in plaats van secondes.

Sinds januari vorig jaar zijn providers verplicht minstens één abonnement aan te bieden waarbij per seconde wordt afgerekend. Alleen hoeven de providers dat niet te doen voor al hun merken. Bij slechts 14 procent van de abonnementen zou worden afgerond op secondes.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden