Conferentie ESNS in teken live muziek en digitalisering

Naast Europese bands komen er ook veel muziekprofessionals begin januari naar de Eurosonic Noorderslag in Groningen om live optredens te bekijken en deel te nemen aan een conferentie. 'Het doel van de conferentie is het creëren van een platform voor de Europese en Nederlandse muzieksector en het stimuleren van de uitwisseling van ideeën', zegt creatief directeur Peter Smidt van Eurosonic Noorderslag.

Er worden meer dan 3.000 professionals verwacht die samen ruim 150 panels, discussies en presentaties bezoeken. 'Op de conferentie komen veel aspecten die gaan over festivals en live muziek aan de orde.' Ook voor de zalen en de clubs zijn er een heleboel onderwerpen geprogrammeerd, legt Smidt uit. 'Zoals hoe je het best kunt promoten en hoe om te gaan met databases en bestanden om je publiek te bereiken.'

Met de afnemende platenverkoop moeten artiesten op andere manieren inkomsten generen. 'Managers krijgen informatie over hoe ze merken aan hun artiest kunnen binden. En we besteden veel aandacht aan de digitale mogelijkheden.' Hierbij moet worden gedacht aan het interactief promoten van muziek, aldus Smidt.

Muziekdiensten Rhapsody en Deezer verzorgen een presentatie. 'In
datzelfde kader hebben we ook een groot aantal sprekers zoals Jeff
Price, de oprichter van Tunecore, het eerste bedrijf dat er voor
zorgde dat onafhankelijke artiesten op platformen als iTunes terecht
konden. Echt een pionier op digitale media en nieuwe muziek.'

©FaceCulture

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden