Concerto pour deux piano

Een simpel deuntje in iets magisch veranderen

Sommige componisten hebben de gave om het simpelste deuntje in iets magisch te veranderen. Francis Poulenc was bij uitstek zo'n componist. Jos van Immerseel en zijn orkest Anima Eterna brengen met hun registratie van het Concert voor twee piano's, het Concert champètre en de Suite Française een sprankelende hommage aan Poulenc, die over twee jaar alweer een halve eeuw in zijn graf ligt. Dat het historisch geïnformeerde gezelschap daarbij twee parallelsnarige Erard-vleugels gebruikt, spreekt vanzelf.

Dogmatisch is men overigens niet, want het Pleyel-klavecimbel waarvoor Poulenc het neoklassieke Concert champètre gedacht heeft, werd niet draagkrachtig bevonden en vervangen door een hedendaagse kopie van een instrument uit 1749. Als er ter wille van de balans toch met de authenticiteit gesjoemeld mag worden, had een vleugje elektrische versterking het resultaat eerlijk gezegd misschien nog wel beter gemaakt. Maar dat is natuurlijk vloeken in de kerk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.