Recensie familievoorstelling

Complexe familievoorstelling, maar gelukkig worden oren en ogen flink gestreeld ★★★★☆

Deze familievoorstelling is voor kleintjes best complex. Gelukkig worden oren en ogen flink gekieteld.

Introdans danst Vier verhalen en een dag

Het meisje Moira (genoemd naar de Griekse schikgodin) mag alles wensen wat ze wil en wat wenst ze? Een appel! Erik de Jong, alias Spinvis, die vaker werkt met choreografen en nu in het moderne balletsprookje Vier verhalen en een dag van Introdans lekker nonchalant musiceert, zingt en becommentarieert, kan er niet bij. Als je een paleis van citroenijs of eeuwig Netflix kunt krijgen, dan ga je toch niet voor een appel?

Moira, innemend vertolkt door Vivian Sauerbreij, wil wel iets bijzónders met die appel: de toekomst ervan bekijken, over honderd, duizend en tienduizend jaar. En dus maakt ze een tijdreis, die natuurlijk ook gaat over volwassen worden.

Een steeds kaler wordende appelboom en een juist groeiende flat van kartonnen dozen (‘waar de tijd zich in verstopt’) zijn met alle klimaatmarsen van nu niet mis te verstaan. Moira voelt zich een vreemde tussen dansende appeltjes, maar verkeren met Moira-klonen is ook niet ‘je het’. Eigen keuzes maken – de tijd terugdraaien! – dat is de vrijheid die ze uiteindelijk vindt en begrijpt.

Deze familievoorstelling is voor kleintjes best complex. Gelukkig worden oren en ogen flink gekieteld en gestreeld. Twee dansers maken dat Moira veel kan glijden en zweven, luchtig besprenkeld met poëtische liedteksten als ‘de tijd die tikt en klikt en klokt’ en eigenzinnige ritmes en klanken van Spinvis, cellist en zangeres Saartje Camp en bassist Jan Teertstra. De verhouding tussen Moira en de groep had choreografisch spannender, scherper, gekund, maar de versmelting van dans, tekst en live muziek is zeer geslaagd.

Vier verhalen en een dag door Introdans en Stichting Zomernacht.

Choreografie: Adriaan Luteijn en Marlena Wolfe i.s.m. de dansers. Muziek en tekst: Erik de Jong (Spinvis) en Saartje Van Camp. Eindregie: Timothy de Gilde.

9/3, Stadstheater Arnhem. Tournee t/m 10/6.