Commodore beconcurreert Commodore

Tulip Computers dreigt met zijn nieuwe merk Commodore de lucratieve kerstperiode volledig te gaan missen. Winkelketen Dynabyte brengt momenteel honderden oude Commodore pc's tegen afbraakprijzen op de markt en overweegt de komende maanden nog eens zesduizend Commodore-machines te gaan verkopen....

Van onze verslaggever

Lucas van Grinsven

AMSTERDAM

Tulip, dat de merknaam vorige maand kocht uit de failliete boedel van Commodore, wil vanaf volgende week zijn eigen Commodore pc's gaan verkopen. Tulip kan echter niet tippen aan de lage prijzen van Dynabyte, waardoor het mogelijk gedwongen wordt om de lancering van zijn eigen Commodore-pc's uit te stellen tot Dynabyte is uitverkocht, ofwel tot na de kerst. Dat is slecht nieuws voor Tulip, omdat het de beroemde merknaam Commodore voor vele miljoenen guldens heeft gekocht zonder dat het er iets mee kan doen.

Volgens Dynabyte-directeur Milroy Distels kan Tulip niet tegenhouden dat zijn winkelketen Commodore-computers verkoopt. De pc's die Dynabyte verkoopt zijn allemaal op een of andere wijze opgedoken uit het faillissement van Commodore. 'Iedereen heeft het recht om een merkproduct te verkopen. Op ons product staat toevallig Commodore', zegt hij.

Distels weet dat hij Tulip niet echt pijn doet met de verkoop van de 400 Commodore-pc's die hij nu in de aanbieding heeft 'om de restwaarde van de merknaam Commodore te testen'. Pas als hij duizenden pc's op de markt brengt zit hij Tulip dwars en dat gebeurt als hij een partij van zesduizend pc-behuizingen koopt met de merknaam Commodore. Die partij staat momenteel onder te stoffen in de haven van Rotterdam - Dynabyte moet die behuizingen dan nog vullen met pc-onderdelen in zijn eigen fabriek. Producent Mitac is met de partij behuizingen blijven zitten door het faillissement van Commodore. Tulip wil die partij ook kopen, maar is afhankelijk van Mitac.

De pesterij van Dynabyte zorgt voor verwarring onder consumenten. Nu al weten bezitters van oude Commodore-computers niet bij wie ze terecht moeten met klachten over hun pc. Tulip verwijst hen door naar Dynabyte, terwijl Dynabyte vindt dat Tulip de merknaam heeft gekocht en dus ook de nazorg moet geven. Er ligt volgens Distels een voorstel van Tulip op tafel om Commodore-bezitters honderd gulden te laten betalen voor een nieuw onderhoudscontract.

Als Dynabyte nu op de markt komt met een nieuwe serie Commodore-pc's, die niets te maken hebben met het oude Commodore of Tulip, zal de consument volledig in de war raken. 'De klant weet niet waarvoor hij betaalt', zegt een industrie-kenner die verrast is door het nieuws. Tulip had de oude Commodore-partijen tegen hoge adviesprijzen moeten opkopen om zo de merknaam Commodore te zuiveren van alle negatieve publiciteit, meent hij. 'Daarentegen doet Tulip heel geheimzinnig over de plannen met Commodore'

Tulip wilde aanvankelijk ruim 150 duizend Commodore pc's voor de consumentenmarkt gaan verkopen, naast de paar honderdduizend pc's die het al maakt voor de kantorenmarkt. Bij het faillissement van Commodore bleek echter dat de verkoopresultaten van dat bedrijf veel lager waren: iets meer dan honderdduizend. De pc-privé projecten die directeur Van Tienen nog op stapel had staan - onder andere met KLM - dreigen de mist in te gaan door het rumoer rond zijn persoon.

Van Tienen heeft niet alleen Commodore en Escom om zeep geholpen. Eerder stond hij ook al aan het graf van winkelketen The Champs en het oude Commodore dat toen nog Amerikaans was. Het nieuwe Commodore dat deze zomer na een bestaan van slechts één jaar failliet ging, liet een schuld na van 60 miljoen gulden. Circa 27 miljoen gulden kwam voor rekening van de Rabobank. Ondanks de verkoop van onderdelen aan Tulip en Dynabyte wordt de schade van Rabobank en de fiscus niet volledig vergoed, zegt curator Paul Heidinga. Overige schuldeisers maken volgens hem geen enkele kans op betaling.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden