Recensie Mi Vida

Coming-of-ageverhaal Mi vida is een overtuigend, sterk geacteerd komisch drama met een warm hart ★★★★☆

In het prachtig subtiele scenario staan vriendschap en levensmoed centraal.

Loes Luca en Elvira Mínguez in Mi Vida.

Er liggen heel wat flauwe grappen op de loer in Mi vida, een film waarin een keurige Schiedamse kapster zichzelf opnieuw uitvindt onder de Zuid-Spaanse zon. Neem alleen al de cursus Spaans waarvoor de zestiger Lou (Loes Luca) zich heeft ingeschreven. Daar komen voornamelijk jongeren op af, dus de scheve blikken laten zich uittekenen. Of neem Lou zelf, die bedeesde vrouw in haar tuttige roze bodywarmer: dat wordt vast lachen om haar onbeholpenheid.

Het mooie van Mi vida is de zelfverzekerde kalmte waarmee de film al die verwachtingen omzeilt. Er mag best worden gelachen in dit feelgooddrama, maar dan het liefst op onverwachte momenten. En zeker niet om de hoofdpersoon, die voortdurend haar waardigheid behoudt.

Lou heeft zich haar hele leven geschikt naar anderen. Ze schrijft zich in voor een taalcursus in Cádiz, omdat ze altijd nog eens terug wilde naar de stad waar ze als kind met haar vader was geweest. Stiekem verlangt ze ook naar een nieuw bestaan, maar voor die droom durft ze nauwelijks uit te komen. Wat zouden haar kinderen daar niet van denken?

Roos Ouwehand schreef het scenario van Mi vida speciaal voor Loes Luca, op verzoek van regisseur Norbert ter Hall, die eerder met de Rotterdamse actrice had samengewerkt en zich afvroeg waarom er zo weinig hoofdrollen zijn voor vrouwen in haar leeftijdscategorie. Ouwehand bedacht een verhaal waarin Luca nu eens geen gangmaker is. Dat levert fraai, verrassend terughoudend acteerwerk op; het extraverte vuurwerk komt van Luca’s Spaanse collega Elvira Mínguez, die als taallerares aan Lou laat zien hoe je emoties óók kunt uiten.

Dat de twee vrouwen iets van elkaar kunnen leren, is een wat simpel uitgewerkt thema in het verder prachtig subtiele scenario. Vriendschap en levensmoed staan centraal. Lastige vragen doemen op, want zo eenvoudig is het helemaal niet om je hart te volgen. Lou is een geboren pleaser; wanneer haar omgeving het naar de zin heeft, voelt ze zich prettig. Maar met kinderen die daar handig gebruik van maken, wordt het toch tijd voor een nieuwe definitie van geluk.

Een coming-of-ageverhaal noemt Ter Hall, van wie vorige maand ook het tienerdrama De belofte van Pisa verscheen, zijn vijfde speelfilm. Een volgende levensfase ingaan is heus niet voorbehouden aan pubers, laat hij zien. Dat de productie problemen kende (een hoofdrolspeler moest op het laatste moment afzeggen) is nergens aan te merken. Mi vida is een overtuigend, sterk geacteerd komisch drama met een warm hart.

Mi vida

Komedie/drama

★★★★☆