Comedy Central rijgt meer BN'ers aan het spit na succesvolle Roast van Gordon

De eerste Nederlandse The Comedy Central Roast was zo'n succes dat er in december 2017 een vervolg komt.

Presentator Gordon. Beeld Bron: Comedy Central/fotograaf Samuel van Leeuwen

Dat zegt de directeur van Viacom Benelux, Maurice Hols. Dinsdagavond trok de première van The Roast, met Gordon als hoofdgast, volgens de Stichting Kijkonderzoek 464.000 kijkers. Dat is een dik record voor de zender. Naar de eerste herhaling keken 175.000 mensen; opgeteld zijn dat er 639.000. Daar komen nog vele tienduizenden onlinekijkers bij; binnen een paar uur waren dat er volgens Viacom al 32.000.

'We zijn enorm trots op de kijkcijfers en alle positieve reacties', zegt Hols. 'Hoe wij dit verklaren? Mede doordat de Amerikaanse uitzendingen van The Roast al bekend waren bij een groot aantal van onze kijkers. Veel mensen waren benieuwd naar onze eigen versie. We gingen er de laatste dagen al van uit dat we met Gordon en acht Nederlandse roasters (panelleden, red.) nog meer publiek zouden trekken dan anders. Dat is goed gelukt.'

In The Comedy Central Roast maken panelleden grappen over elkaar en bespotten zij een hoofdgast, die dit ter plaatse manmoedig ondergaat. Harde humor wordt niet geschuwd maar de sfeer is doorgaans vrij ontspannen. Het laatste woord is altijd voor de hoofdgast.

Comedy Central zendt sinds bijna tien jaar uit in Nederland. Al die tijd is de directeur van Viacom Benelux bestookt met vragen over een nationale The Roast. Hols: 'Ik heb steeds gezegd: dat kunnen wij hier ook, maar dan moet je het wel on-Nederlands groot neerzetten. We hebben gewacht tot het moment dat dit kon. Dit is wat we wilden: een gala-avond, met de ideale hoofdpersoon: Gordon. Hij is grappig, vlijmscherp én kan goed incasseren.'

'The Roast of Gordon was hard en bij vlagen vermakelijk'

Lees hier de tv-recensie van The Roast terug, door Julien Althuisius

Niet het hele panel oogstte succes, en sommige grappen waren erg plat. Dat hoort nou eenmaal bij The Roast, vindt de directeur. 'We hebben ons best gedaan om te zorgen dat het niet zuur zou worden. Een deel van de grappen was heel grof, maar ze werden wel sympathiek gebracht. Dat is belangrijk: de goede balans vinden.'

De meeste kijkers en tv-recensenten waren aangenaam verrast door de Nederlandse versie van The Roast. Niet alleen cabaretier Peter Pannekoek oogstte lof, dat gold ook voor panelleden als Steven 'Braboneger' Brunswijk, Sophie Hilbrand en RTL-programmadirecteur Erland Galjaard. 'Dat is ook de verdienste van het team en de tekstschrijvers die samenwerkten met de roasters', zegt Hols. De grappen zijn bedacht door onder anderen Dennis van de Ven, Pieter Jouke en medewerkers van Badaboom. 'Dat dezen ze op basis van input van de panelleden. Alleen Pannekoek heeft alles zelf verzonnen.'

Dit smaakt naar meer: 'Er komt absoluut een tweede Nederlandse The Roast. Viacom Benelux gaat hiervan een jaarlijks terugkerend landelijk evenement maken. De volgende editie is in december 2017. Ik heb een heel kleine shortlist met kandidaten die Gordon kunnen opvolgen. Er is één persoon die ik heel graag wil uitnodigen, met hem of haar ga ik binnenkort in gesprek. Ik hoop dat de eerste uitzending helpt die persoon over de streep te trekken. Gordon was uiteindelijk toch de ster van de avond. We zeggen niet voor niets: we only roast the ones we love.'

Een fragment uit The Roast. Beeld Bron: Comedy Central/fotograaf Samuel van Leeuwen
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.