Combinatie van Waardenberg & De Jong met de dames van Toren C werkt uitstekend

Theater - Jubileumvoorstelling Luxor 100 jaar

Alleen al één ronduit briljante kantoorsketch rechtvaardigt een bezoek aan deze voorstelling. En er is meer moois. De combinatie van de twee duo's werkt uitstekend, met hun rauwe over-de-tophumor.

Waardenberg en De Jong en de dames van Toren C in het Nieuwe Luxor. Foto Salih Kilic

Het 100-jarig jubileum van het Rotterdamse Luxor Theater wordt dit jaar groots gevierd met twee jubileumvoorstellingen. In het Oude Luxor aan de Kruiskade, dat in 1917 werd geopend als filmtheater, speelt de in Rotterdam geboren Paul de Leeuw het bonte liedjesprogramma Defileeuw. In het moderne Nieuwe Luxor, dat in 2001 zijn deuren opende op de Kop van Zuid, is een samenwerking te zien tussen een komisch mannen- én vrouwenduo. Dit is om twee redenen bijzonder. Martin van Waardenberg en Wilfried de Jong hebben sinds 1998 niet meer opgetreden als duo en Maike Meijer en Margôt Ros maakten furore op televisie met hun sketchserie Toren C, maar gaan er voor het eerst mee het theater in.

Cabaret

Door Waardenberg & De Jong met de dames van Toren C.
Spel: Martin van Waardenberg, Wilfried de Jong, Maike Meijer en Margôt Ros.
Eindregie: Jeroen de Man.
9/12, Nieuwe Luxor Theater Rotterdam.
Aldaar t/m 20/1, van 23/1 tot 4/2 in DeLaMar Theater Amsterdam.

Herkenning

Een golf van herkenning trekt door de zaal als we welkom worden geheten door Fred en Karel, de luie, vuilbekkende portiers uit Toren C, gespeeld door Ros en Meijer met opplaksnorren. Maar in de anderhalf uur die volgt, blijkt dat beide duo's maar voor een deel leunen op bekende creaties. Ze hebben genoeg nieuws bedacht en doen in de scènes ook volop aan partnerruil.

Er zit één ronduit briljante sketch in deze voorstelling die een bezoek al rechtvaardigt. We bevinden ons, hoe kan het anders, in een kantoor. Een zwangere Maike Meijer komt solliciteren bij de bitchy zakenvrouw Margôt Ros. Erg soepel loopt het gesprek niet en als ook nog de klusjesmannen van Picobello BV binnen-komen, is de chaos compleet. In deze hilarische, perfect geacteerde scène komt alles samen wat de duo's individueel goed maakt: de absurde, schrijnende kantoordialogen van Toren C, gemixt met de Rotterdamse, fysieke humor van Waardenberg & De Jong.

Hoger tempo

Maar er is meer moois. Een dodenherdenking waarbij ceremoniemeester De Jong tergend traag het programma voorleest. Een hysterische scène tussen Van Waardenberg en Meijer als echtpaar in dikmaakpakken. Een spektakelstuk met een hoogwerker met een typisch Waardenberg & De Jong-kenmerk: publieksinteractie die grenst aan het angstaanjagende.

Niet alle vondsten zijn even sterk en sommige scènes worden iets te lang uitgesponnen. Dit onderstreept dat we bij sketchvoorstellingen inmiddels aan een hoger tempo gewend zijn dan in de tijd van Waardenberg & De Jong. Ook in de tv-serie Toren C wordt sneller geschakeld tussen scènes dan de dames in het theater doen. Tegelijkertijd heeft het ook wel iets rustgevends om minutenlang naar heen en weer rollende houten haspels te kijken.

Na afloop overheerst vooral de gedachte dat deze combinatie van duo's uitstekend werkt. De vier acteurs vinden elkaar in hun rauwe over-de-tophumor en een bewonderenswaardige schaamteloosheid bij het spelen. Ze zouden het niet bij deze jubileumproductie hoeven te laten.