Recensie Parade

Collectief Grande Loge jaagt het Paradepubliek uit de comfortzone ★★★☆☆

campagnebeeld Pang Pang Beeld Diederick Bulstra

De Parade

★★★☆☆

Museumpark, Rotterdam, 21/6, t/m 30/6. Daarna in Den Haag, Utrecht en Amsterdam.

Het kan geen toeval zijn dat de zomer is begonnen in het weekend dat theaterfestival De Parade neerstrijkt in Rotterdam. Minister van OCW Ingrid van Engelshoven gaf vrijdagavond het startschot, waarna de tijdelijke terrasjes op het Museumpark meteen stampvol zaten en de rijen voor de barretjes met de minuut langer werden. Alsof het rondreizende festival daadwerkelijk een direct lijntje heeft met de weergoden, heeft het dit jaar voor het eerst twee buitenlocaties, waar theater in de openlucht te nuttigen is. Er is een tribune boven de vijver gebouwd én er zijn voorstellingen te zien in de Rozentuin. Uw biertje mag lekker mee.

Daar staat bijvoorbeeld het collectief Grande Loge (onder anderen theatermakers Tjon Rockon en Alida Dors) met hun halfnaakte dancehallperformance Pang Pang, de splijtende openingsvoorstelling dit jaar. Het Paradepubliek, dat voor het grootste deel bestaat uit witte, stijve harken, moet een plekje zien te zoeken op een te krap afgebakend rommelveldje, waar het lastig is om niet te struikelen over de mengpanelen in het gras, plastic tuinstoelen, houten platen, kabels of stukken touw. Voor zover dat niet al gebeurd was, wordt iedereen vervolgens uit zijn comfortzone gejaagd met een ritualistische performance met pompende bassen. Tussen het rappen en daggeren door spreekschreeuwt actrice Khadija El Kharraz Alami een monoloog uit, waarin ze de vleeskeuring die te midden van het publiek plaatsvindt, koppelt aan thema’s als consumentisme en een schrijnende kloof tussen de culturen. Ten slotte wordt ‘de tatta’s’ (het witte Paradepubliek dus) schaamteloos gevraagd om geld te geven. ‘Hoe rijk bent u eigenlijk?’ Maar de tatta’s gaan helaas niet met de billen bloot. Leuk om mee te maken, nog leuker als het afgelopen is.

Voor de Paradebezoeker voor wie een half uur op een houten bankje zitten in een hete tent al ontregeling genoeg is, is er een voorstelling als Alles wat liefde is van Toneelgroep Oostpool. Drie guitige, jonge acteurs (Judith van den Berg, Thor Braun en Daniël Cornelissen) spelen met veel zwier en een vette knipoog scènes uit klassieke liefdesfilms na. Van Titanic en When Harry Met Sally tot Brokeback Mountain en Call Me by Your Name. De enige interactie bestaat eruit dat het publiek aan de hand van steekwoorden mag kiezen welke scène wordt gespeeld. Dat is voor iedereen veilig genoeg. Het levert op zijn best een caleidoscopisch beeld op van wat liefde allemaal vermag, en op zijn slechtst in ieder geval nog een lollige komedie.

Scene uit Alles wat liefde is op Parade Rotterdam Beeld Sanne Peper