Recensie Film

Colette is een allesbehalve stijf kostuumdrama (vier sterren)

Ze waren allebei hun tijd vooruit, de Franse schrijvers Sidonie-Gabrielle Colette en Henry ‘Willy’ Gauthier-Villars. Zij doorbrak taboes met haar voorkeur voor mannenkleding en haar biseksuele affaires, hij had een neus voor moderne marketingtechnieken. Zijn pseudoniem Willy bouwde hij uit tot een succesvol merk, waarbij hij het schrijven grotendeels overliet aan ghostwriters. Willy had rijk kunnen zijn, als hij zijn geld niet had vergokt.

Ze trouwden in 1893 en Colette, zoals ze bekend zou worden, werd door Willy tot schrijven aangezet. Aanvankelijk liet ze zich voor zijn karretje spannen. ‘Vrouwelijke auteurs verkopen niet’, aldus Willy, dus schreef Colette onder zijn naam een aantal autobiografische, enigszins pikante romans, de Claudine-serie. De boeken werden razend populair. Later zou ze zich van Willy losmaken en op eigen kracht uitgroeien tot een van Frankrijks geliefdste schrijvers. Over dat proces van emancipatie gaat Colette, een luchtig en levendig historisch drama van Wash Westmoreland, de Britse regisseur die zoveel indruk maakte met het bekroonde Alzheimerdrama Still Alice (2014).

Colette is, meer nog dan een biopic, een portret van een huwelijk. Tussen Willy (Dominic West) en Colette (Keira Knightley) is het vuurwerk. Hij is gruwelijk dominant, maar zij is bepaald geen mak schaap. Wanneer ze erachter komt dat hij een minnares heeft, dreigt ze hem eerst te verlaten, maar uiteindelijk beschouwt ze het als een vrijbrief voor haar eigen escapades. De film maakt de aantrekkingskracht tussen de twee goed duidelijk; hoezeer Willy zich ook misdraagt, het blijft begrijpelijk dat Colette hem graag mag. Dat is ook te danken aan het acteerwerk van West, die knap een veelkleurig personage schetst: grof, humoristisch, liefhebbend, strontvervelend, aanhankelijk.

Knightley doet niet voor hem onder. De actrice, vaak bekritiseerd, laat zich van haar beste kant zien in een rol die veel van haar vraagt, maar die ze zich met gemak toe-eigent.

Het resultaat is een allesbehalve stijf kostuumdrama, waarin het Parijs van het fin de siècle ineens niet zo ver weg lijkt. Westmoreland maakt het verhaal op onnadrukkelijke wijze actueel. Net als twee andere recente films over schrijvende vrouwen die overschaduwd werden door hun man, The Wife en Mary Shelley, toont Colette hoe riskant het is om uit de schaduw te treden. En hoe noodzakelijk.

Drama: ColetteRegie Wash Westmoreland.

Met Keira Knightley, Dominic West, Eleanor Tomlinson, Fiona Shaw.

111 min., in 37 zalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden