AlbumrecensieBig Vicious

Cohen behoudt zijn mooie trompetgeluid, maar dit album heeft geen enkele meerwaarde ★★☆☆☆

De Israëlische trompettist Avishai Cohen – niet te verwarren met zijn bas spelende naamgenoot – wijkt op zijn nieuwe album af van zijn akoestische opzet. Big Vicious heet zijn elektrische band, maar het lijkt wel alsof er behoorlijk de rem op zit.

Twee gitaristen en twee drummers geven nauwelijks de dynamiek die je zou verwachten, terwijl Cohen zelf ook weinig verandering in zijn spel heeft gestopt. Hij wil het op Big Vicious allemaal veel te mooi doen. Een kitscherig stukje Beethoven en een heel slappe bewerking van het oorspronkelijk zo mooie popnummer Teardrop van Massive Attack doen vergeten dat Cohen zelf toch heel aardig kan componeren.

Openingsnummer Honey Fountain belooft dan ook heel wat, maar even een beetje losgaan zit er niet in. Hoezo ‘big vicious’? Natuurlijk behoudt Cohen zijn mooie trompetgeluid, maar dit album heeft geen enkele meerwaarde. ECM-huisproducer Manfred Eicher was misschien niet de juiste man om Cohen uit zijn comfortzone te trekken.

Avishai Cohen

Big Vicious

Jazz

★★☆☆☆

ECM/Challenge

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden