Clooney acteert sterk in fraai 'The American'

Regie Anton Corbijn.Met George Clooney, Violante Placido, Thekla Reuten, Johan Leysen.In 31 zalen...

Ze noemen hem signor Farfalla. Meneer Vlinder. In zijn vrije tijd bestudeert hij vlinders – een opmerkelijk vreedzame hobby voor een huurmoordenaar. Hij heeft een vlindertatoeage op zijn rug, tussen zijn schouderbladen.

Zijn opdrachtgever noemt hem Jack, zelf stelt hij zich voor als Edward. Na een aanslag op zijn leven in Zweden, waarbij hij niet alleen zijn belagers maar ook zijn vriendin doodde, is hij ondergedoken in een Italiaans dorp. Een nieuwe opdracht wacht hem daar, een precisiewerkje: het vervaardigen van een moordwapen op maat.

Edward heeft het geduld en de handigheid van een vakman. Eindeloos slijpt hij metalen onderdelen bij. Af en toe drinkt hij cognac met de pastoor, die hem lijkt te doorgronden. En regelmatig bezoekt hij Clara, op wie hij steeds meer gesteld raakt. Zij is een prostituee; een huurling, net als hij.

‘Een existentialistische thriller met het framework van een western’, noemt regisseur Anton Corbijn zijn tweede speelfilm. Corbijn, van huis uit fotograaf, debuteerde in 2007 als filmmaker met Control, een in fraai zwart-wit gedraaid portret van Ian Curtis, de zanger van de Britse post-punkband Joy Division.

Voor zijn tweede film wilde hij iets heel anders. Kleur, bekende acteurs, een ander tijdperk. Het resultaat is The American: een verfilming van het boek A Very Private Gentleman van Martin Booth, met een hoofdrol voor George Clooney.

Het was een onverwacht commercieel succes in Amerika, waar de film twee weken geleden in première ging en al in het eerste weekend meer dan 16 miljoen dollar opbracht. Met dank aan Clooney natuurlijk – hij is niet voor niets een van de populairste filmsterren van het moment. Geruchten dat Clooney voor het eerst in zijn carrière in een seksscène te zien zou zijn hielpen ook een handje, al blijft de betreffende scène redelijk kuis.

Toch is de grote opkomst in Amerikaanse bioscopen opmerkelijk: The American is bepaald geen doorsnee thriller. Met een laag tempo, weinig dialogen en spaarzame actiescènes is de film vooral een psychologische studie. Edward is een man die wil veranderen. Voor het eerst in zijn leven ziet hij een uitgang, een weg naar een ander, minder eenzaam bestaan. Het is de vraag of hij ook echt kan ontsnappen.

Net als in Control toont Corbijn in elke scène het scherpe oog van een fotograaf. En net als in zijn debuut bewijst hij veel meer te zijn dan een mooifilmer. The American speelt zich grotendeels af in de Italiaanse streek Abruzzo, vol fraaie vergezichten en schilderachtige bergdorpjes. Corbijn maakt er geen toeristenfolder van, maar toont de verlepte esthetiek van interieurs die wel een opknapbeurt kunnen gebruiken, van leegstaande, afgebladderde panden, en van cafés waar alleen de breedbeeldtelevisie aan de muur iets van de tijdgeest verraadt.

De verbleekte tinten herinneren aan films uit de jaren zeventig. Corbijn kent zijn klassieken: in veel opzichten is zijn film een hommage aan Michelangelo Antonioni, maar ook western-auteur Sergio Leone is een inspiratiebron.

Dat het verhaal soms wat onlogisch is en gaten vertoont, doet er weinig toe. The American overtuigt als een sombere, sfeervolle karakterschets, met sterk acteerwerk van Clooney in een van zijn zwijgzaamste rollen ooit. Beheerst, bloedserieus en romantisch is de film, en van een bijzondere schoonheid.

Pauline Kleijer

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden