Climax van sensueel bibberende strijkers

Muziek..

Een violiste die lenig tussen stoelen door duikt, om blaadjes om teslaan bij collega's. Het was te zien bij het Nationaal Jeugd Orkest inMessiaens Prière, het vooral door violen gedragen slotgebed van diensverklanking van Christus' hemelvaart: L'Ascension. Onder leiding vanReinbert de Leeuw kreeg het orkest van conservatoriumstudenten de sfeer vanMessiaens extatische jeugdwerk beter over het voetlicht dan Mahlersweltschmerz in Das Lied von der Erde.

Messiaens eerste Alleluia onthulde een opvallend muzikale althoboïste.Zinderend was de climax veroorzaakt door sensueel bibberende strijkstokken.Alert en weelderig verliep het tweede Alleluia waarin het slagwerk uitpaktemet bekkens en grote trom. Dat het hier het eindresultaat van eenzomercursus betrof en niet de vrucht van een in de loop der jarenopgebouwde klankcultuur van een gevestigd orkest, bleek uit de kwetsbarehoekdelen waarin respectievelijk de koper- en de strijkersgroep de groteboog niet van A tot Z op spanning hielden.

In een zwalkerige uitvoering van Mahlers Das Lied von der Erde vanMahler ontbrak het Reinbert de Leeuw, die het sowieso meer moet hebben vanzijn visie en gedrevenheid dan van een gepolijste dirigeertechniek, aanoverzicht en autoriteit.

In het te jachtig genomen Trinklied vom Jammer der Erde werd de scherpzingende tenor Jürgen Müller het slachtoffer van orkestgeweld. De ervarenMahler-zangeres Margriet van Reisen wist De Leeuw enigszins tot bedaren tebrengen in Der Einsame im Herbst, maar in Von der Schönheit waren mooiemomenten niet in balans met lomp fanfaretumult.

In Abschied kreeg Van Reisen van De Leeuw alsnog de vrijheid en kwamde uitvoering op z'n pootjes terecht. De hierin steeds vaker ingevoegdeorkestrale tussenspelen waarmee Mahler het afscheid op sublieme wijzeuitstelt, werden door de jonge musici van het NJO goed uitgebuit om telaten horen dat ook deze generatie Mahler na aan het hart ligt.

Dit programma was onderdeel van de jaarlijkse Summer Academy voorconservatoriumstudenten. Apeldoorn was de studieplek. Proeftuin is telkensde Gelderse Muziek Zomer, waarin de vers ingestudeerde werken aan hetpubliek kunnen worden gepresenteerd.

Huib Ramaer

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden