‘Clichés van jazzimpro gelden niet meer’

Hij werd een beetje gemist, de afgelopen tijd. Je hoorde hem niet meer bij de jamsessie in Café De Engelbewaarder in Amsterdam, niet meer op concerten in voormalig kraakhol Zaal 100 en weinig op jazzpodia in het land. Tenorsaxofonist Tobias Delius (1964), gezicht van de internationaal geroemde Amsterdamse impro-scene en geliefd vanwege zijn warme sound en romantische inslag, zit in Berlijn. ‘Eens even een nieuwe plek ontdekken. Ik zat al ruim twintig jaar in Amsterdam, dat is voor mijontzettend lang.’ Het slechte nieuws: Delius gaat in Berlijn blijven. Het goede: hij komt nog geregeld naar Nederland om te spelen. Zoals deze week, als hij drie concerten geeft met zijn hechte en innemende kwartet.

Het was niet de moeizame Nederlandse jazzpodiumsituatie die Delius naar Berlijn dreef. ‘Het is overal lastig op dit moment. Toen ik in Nederland woonde, reisde ik de hele wereld over om op te treden. Met de Instant Composers Pool van Misha Mengelberg bijvoorbeeld, die spelen zelden thuis maar heel veel in het buitenland. Die situatie is niet veranderd. Ik speel grotendeels nog met dezelfde muzikanten.’

In Berlijn speelt de saxofonist veel informele schnabbels. In galeries, cafés, garages. En dan na het spelen met de hoed rond. ‘Het is erg makkelijk om daar zelf concerten te organiseren. Voor de muziek is dat goed, je hebt veel ruimte dingen uit te proberen.’

Amsterdamse impro staat bekend als dramatisch en verlicht, Duitse heeft de naam wat serieus en onwrikbaar te zijn. Is er al een Berlijnse sound zijn muziek binnengesijpelt? ‘Nee hoor. Tien, twintig jaar geleden werd er heel erg een punt van gemaakt om de scenes in verschillende landen apart neer te zetten. Maar nu reist iedereen rond, muzikanten horen elkaar, alle informatie is beschikbaar. De clichés gelden al lang niet meer. Mijn kwartet wordt vaak Amsterdams genoemd, maar ik ben Duits-Argentijns en opgegroeid in Engeland, de Amerikaanse Cellist Tristan Honsinger woont in Italië, bassist Joe Williamson in Stockholm. Alleen drummer Han Bennink is Nederlands.’

Je zult improvisatiemuziek volgens Delius nooit zo nadrukkelijk Berlijns kunnen noemen als bijvoorbeeld dance. ‘Je moet niet vergeten: in de wereld waarin ik werk leveren we geen product af. Er zijn composities, voor deze tour zeker wat nieuwe, maar die zijn er vooral om de zaak aan het wankelen te brengen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden