CLICHÉS UIT HET THRILLERGENRE

De criminelen in de thriller Chaos zijn geen dommerds. Ze zijn kenners van het werk van James Gleick, de wetenschapsjournalist die faam verwierf met een standaardwerk over de chaostheorie....

PK

Veel begrip van die theorie is niet noodzakelijk voor het volgen vanChaos. De film wil niet meer dan een schijn van diepzinnigheid wekken;alleen aan de oppervlakte spelen de ingrediënten uit Gleicks boek een rol.

Zo noemt een gezochte bankovervaller zichzelf Lorenz, naar demeteoroloog en wiskundige die aan de wieg stond van de chaostheorie. DezeLorenz blijft de politie van Seattle telkens een stap voor. Het lijkt erzelfs op dat hij een spelletje met hen speelt, al kan het ook zijn dat hijzelf een pion is in handen van een grotere partij.

Chaos moet het hebben van zijn onvoorspelbaarheid, maar het vergt geenbuitengewone intelligentie om al snel enige patronen te ontwaren. Regisseuren scenarioschrijver Tony Giglio zet zijn publiek graag op het verkeerdebeen, maar gebruikt daarbij zoveel clichés uit het thrillergenre dat hetgeheel toch een versleten indruk maakt. De nieuwkomer binnen depolitiemacht wordt ingewijd door een ouwe rot met dubieuze werkmethoden -waar hebben we dat eerder gezien?

Het lijkt erop dat Giglio een dozijn voorbeeldfilms, variërend van TheUsual Suspects tot Conspiracy Theory, in de blender heeft gegooid. Hetresultaat smaakt nergens naar, maar door de aardige acteurs is Chaos nogredelijk onderhoudend.PK

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden