Recensie Dance

Clean Bandit maakt opgeruimde dancehits, mét strijkers (drie sterren)

Het dancetrio Clean Bandit Beeld Rita Zimmermann

Het Britse trio Clean Bandit doet de naam eer aan. De danceband, in de bijzondere samenstelling van twee producers (de broers Jack en Luke Patterson) naast een zingende cellist (Grace Chatto), maakt opgeruimde, om niet te zeggen schoongeboende dance, en ging er het afgelopen jaar met de laagdrempelige dancehit-bokaal vandoor. Van de nieuwe plaat What is Love? verschenen al zes singles en de kijkcijfers voor de clips bij die hits lopen in de miljarden.

De aandacht dankt de band mede aan de gastoptredens, van popsterren als Demi Lovato, Sean Paul, Ellie Goulding, Rita Ora en noem maar op. Wil je als opkomende popzanger een dikke hit, dan moet je Clean Bandit even bellen.

Want hits schrijven kunnen ze. De opgewekte productie is soms wel erg glad, maar er valt toch niet te ontkennen dat liedjes als Symphony (met zangeres Zara Larsson) en Solo (met Demi Lovato) zijn voorzien van slimme oorwurmrefreintjes.

Het aardige aan Clean Bandit is het gebruik van klassieke instrumenten en dan vooral strijkers, die worden aangejaagd door celliste Chatto. Die kan echt wel wat: zij studeerde aan de Royal Academy of Music, het deftigste conservatorium van Groot-Brittannië, en zat in een aantal serieuze strijkkwartetten. Het gaat wel eens mis: de plukkende harp in het niemendalletje We Were Just Kids is echt wat te kitscherig. Maar de ultravrolijke dancehalltrack Rockabye krijgt meerwaarde door de wervelende snaren aan de randen van het nummer. Het is eigenlijk jammer dat Clean Bandit nog vrij zuinig is met die klassieke accenten. Ze mogen de snaren best wat prominenter door de productie jagen, want ze  maken de band bijzonder.

Clean Bandit: What is Love?. Genre: Dance/ Elektronisch. Label: Atlantic/ Warner.