Media Classic FM wordt Classic NL

Classic FM wordt Classic NL, en keert terug op de (digitale) radio

De klassieke radiozender wil een uithangbord worden voor het Nederlandse muziekleven. 

Klassifest in Paradiso in 2017. Beeld Marlena Waldthausen

De klassieke zender Classic FM heet vanaf 1 oktober Classic NL. Ook krijgt de zender een nieuw, ‘Nederlandser’ en jonger profiel. Begin september maakte Classic FM al bekend dat het zou terugkeren op DAB+, de digitale opvolger van FM. Nu is de zender alleen online en via een app te beluisteren. Pieter Hunfeld, die ook nog een halve baan heeft als solohoornist bij het Metropole Orkest, is de nieuwe zendermanager.

Vanwaar deze naamswijziging?

Hunfeld: ‘De zender was toe aan een nieuwe impuls. We hebben de afgelopen jaren veel luisteraars verloren, omdat we van DAB+ af waren en we niet zichtbaar genoeg waren – je zag ons niet bij concertzalen of op posters in de stad. Wij willen nu juist een uithangbord worden voor het Nederlandse muziekleven en in het bijzonder jonge ensembles. Bovendien klopte de naam al lang niet meer: het is jaren geleden dat Classic FM een FM-frequentie had.’

Hoe ziet u die uithangbordfunctie voor zich?

‘Een voorbeeld: als we weten dat in een bepaalde zaal de Vijfde symfonie van Beethoven wordt gespeeld, draaien wij dat stuk. En als het afgelopen is, hoor je: ook zo genoten van Beethoven 5? Luister dan onze podcast over het stuk op onze site. Daar vind je dan ook waar het wordt gespeeld.’

Wat verandert er nog meer?

‘We willen dat je je op Classic NL kunt onttrekken aan de hectiek van de dag. Dat zullen we nog meer benadrukken. Wij geloven dat klassieke muziek rust brengt en bijdraagt aan een gelukkiger, gebalanceerder leven. Het is bewezen dat je beter slaapt als je daarvoor klassieke muziek hebt beluisterd.

‘We blijven het toegankelijkste station voor klassieke muziek. Bij ons moet je binnen kunnen stappen. We draaien veel ijzeren repertoire, dat vinden nieuwe doelgroepen gewoon heel prettig. De meeste stukken ken je toch wel ergens van. Acht minuten per stuk is meestal de max, hele werken draaien we alleen in de avonden of weekenden. En we hebben geen presentatoren.’

Classic FM, van oorsprong Brits, kwam in 1994 naar Nederland. Daarna kwam het in handen van Sky Radio en vervolgens de Telegraaf Media Groep. In 2017 werd de zender overgenomen door investeerder Ids Bakker. In het eerste decennium van de 21ste eeuw was het marktaandeel vrijwel structureel groter dan dat van Radio 4. De afgelopen jaren maakte Radio 4 juist een opmars. In juli en augustus was het marktaandeel van Radio 4 meer dan twee keer zo groot ten opzichte van Classic FM: 2,6 tegen 1,1 procent.

Een van de verklaringen van het succes van Radio 4 is dat de presentatoren juist nadrukkelijker aanwezig zijn geworden. Heb je in deze tijd geen boegbeelden nodig?

‘Een presentator kan werken, maar wij zijn er puur om bij tot rust te komen. Onze slagzin wordt dan ook: ‘Classic NL, daar word je stil van’. We hebben wel bepaalde ensembles en musici die we aan ons binden als boegbeelden: het Van Baerle Trio, pianist Valentina Toth.’

Eerder maakten jullie al reclame met pianist Nino Gvetadze. Wat al deze artiesten gemeen hebben, is dat ze hun albums uitbrengen bij Challenge Classics, dat dezelfde eigenaar heeft als Classic NL.

‘Dat klopt. We zitten in de bijzondere situatie dat we de complete pilaar hebben: een label, een distributiebedrijf en een zender. Maar we zullen alle labels vertegenwoordigen. We willen er echt zijn voor de Nederlandse artiesten. We kiezen iedere week een album dat we promoten.’

Hoe laagdrempelig mag Classic NL zijn?

‘Heel laagdrempelig, maar toegankelijkheid staat niet gelijk aan mindere kwaliteit hè? We zullen altijd ons best doen om de mooiste uitvoeringen te kiezen. We hebben 2,5 duizend stukken in rotatie. Filmmuziek hoort er ook bij, en ook de neoklassiek van Ludovico Einaudi en Joep Beving hoort bij ons thuis. Maar we gaan echt niet zes keer per week de Canon van Pachelbel draaien. Dat beloof ik.’

Het succes van Radio 4

NPO Radio 4 is 3FM voorbijgestreefd als het om luistercijfers gaat. De zender doet niet moeilijk meer over klassieke muziek – tot woede van sommige luisteraars. Lees hier het interview met vier jonge presentatoren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden