Clarkson staakte in 1979 zelf wekenlang

De uitspraak van Top Gear-presentator Jeremy Clarkson, dat stakers allemaal neergeschoten zouden moeten worden voor de ogen van hun familie, blijft onderwerp van gesprek. Zowel Clarkson als de BBC hebben hun verontschuldigingen al aangeboden na meer dan 20.000 klachten, maar nu blijkt dat Clarkson in 1979 zelf gestaakt heeft toen hij journalist was voor de regionale krant Rotherham Advertiser.

Jeremy Clarkson. Beeld ap

'Ik weet na al die jaren nog altijd niet waarom', aldus Clarkson in de Britse krant Daily Telegraph. 'Ik wilde niet, maar mijn collega's dreigden me in brand te steken. Ik heb mijn principes toen laten varen en ben meegegaan. Ik heb zes weken lang mijn baas een schoft genoemd.'

Zijn toenmalige collega's van de Rotherham Advertiser vertellen echter een ander verhaal. Les Payne, een sportjournalist, zegt dat Clarkson zonder morren wekenlang staakte. 'Hij zat toen naast mij op de redactie. Iedereen liet destijds in volle overtuiging zijn werk vallen, omdat de werkomstandigheden te wensen overlieten en we erg slecht betaald werden. Het leefde enorm onder de werknemers', aldus Payne.

Ook Richard Thompstone, toen journalist bij de Sheffield Morning Telegraph, laat in de Daily Telegraph zijn licht schijnen over Clarkson. 'Hij is duidelijk vergeten dat hij zelf ooit wekenlang staakte. Als jonge journalist was hij niet te verlegen om het voortouw te nemen. Ik zie hem daar nog staan met zijn norse blik, zijn lange jas aan en met de ene na de andere sigaret op zijn lippen. Als daar iemand met een pistool had gestaan, zou het er nu heel anders hebben uitgezien voor hem'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden