recensie klassiek

Cinq rechants krijgt een droomuitvoering door twaalf zangers van Cappella Amsterdam en hun dirigent Daniel Reuss (drie sterren)

Cappella Amsterdam Beeld Annelies van der Vegt

In zwart-wit loopt een man door een stad, gaat een deur open naar een slaapkamer, liggen de man en een vrouw tussen zwarte lakens, kijkt de vrouw uit het raam, staat dezelfde vrouw bij een ambulance met zwaailicht. Met korte filmfragmenten die telkens opnieuw worden herhaald en abrupt afgebroken suggereert de Belgisch-Catalaanse regisseur Clara Pons verlangen, opwinding, twijfel, verdriet. Zo scheert ze rakelings langs liefde en dood, de thema’s van Tristan en Isolde, maar raakt ze niet.

Haar film is onderdeel van La trilogie de Tristan et Yseult, waarin drie composities van Olivier Messiaen worden gecombineerd met de beroemdste liefdesdood uit de geschiedenis, die van Richard Wagner. Op de eerste van de twee avonden komen Messiaens Cinq rechants, en Harawi, zijn lied van liefde en dood, voorbij.

Op het podium onder het filmdoek nemen de Duitse sopraan Caroline Melzer en de pianist Cédric Pescia je mee langs kosmische sterrenregens, verleidelijke ritmes en diepzwarte afgronden in de pianopartij. Harawi draait een uur lang kringetjes om steeds dezelfde muzikale ideeën, als obsessieve gedachten die blijven malen door je hoofd. Melzer heeft een geweldig theatraal palet in huis om de fijne nuances in de liederen naar boven te halen, Pescia kleurt zijn piano rijker dan menig orkest maar de combinatie met de film leidt alleen maar af van hun muzikale krachttoer.

Cinq rechants, zonder filmbeelden, krijgt een droomuitvoering door twaalf zangers van Cappella Amsterdam en hun dirigent Daniel Reuss. Solistisch en als ensemble, in fantasietaal en in liefdesteksten verhalen ze van Orpheus, Isolde, hommels en bloemen. Pure magie.

Messiaen: La trilogie de Tristan et Yseult (deel 1 en 2). Genre: klassiek. Cappella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss. Zang: Caroline Melzer. Piano: Cédric Pescia. Film: Clara Pons. 16/2, De Doelen, Rotterdam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.