Cinema tegen meer-van-hetzelfde
IFFR opent met film 'La antena', een zwijgend Argentijns 'cinefiel' statement in zwart-wit...
rotterdam ‘Welkom in de City of Cinema.’ Met die woorden opende festivaldirecteur Sandra den Hamer woensdag het 36e International Film Festival Rotterdam. Als openingsfilm koos Den Hamer, voor het derde jaar alleen directeur van het festival, de Argentijnse productie La antena van Esteban Sapir. De regisseur is een van de eerste vertegenwoordigers van de Nuevo Cine Argentino, de nieuwe Argentijnse filmmakers die midden jaren negentig van zich deden spreken.
La antena, een zwijgend sprookje in zwart-wit dat tot stand kwam met geld van het Rotterdamse Hubert Bals Fonds, is een van de vijftien debuten of tweede films die in Rotterdam meedingen naar drie Tiger Awards. Volgens Den Hamer is La antena een van de origineelste films van het komende seizoen. ‘Bovendien is het een cinefiel statement tegen de macht van massamedia die ons altijd maar meer-van-het-zelfde voorschotelen, en daarom ook de perfecte openingsfilm voor het festival, dat diversiteit en oorspronkelijkheid hoog in het vaandel heeft.’
Minister van OC & W Maria van der Hoeven, festivalvriend Ruud Lubbers en vele gasten uit de Nederlandse filmwereld woonden de opening bij in de Grote Zaal van de Doelen. Het publiek kon naar Werner Herzogs Rescue Dawn. In die film speelt Christian Bale de Duits-Amerikaanse marinepiloot Dieter Dengler, die in 1966, tijdens zijn eerste missie, boven Laos wordt neergeschoten door de Vietcong. De Amerikaanse acteur Jeremy Davis, die de rol speelt van de Amerikaanse soldaat Gene, was bij de voorstelling aanwezig.
De komende tien dagen worden bijna 250 lange films vertoond op het IFFR. Daaronder bevinden zich 44 wereldpremières, 23 internationale premières en 30 Europese premières. De bekendste gasten zijn de Malinees-Franse regisseur Abderrahmane Sissako (Bamako) en de uit Hong Kong afkomstige genrefilmer Johnnie To (Election 1, Election 2) – beiden zijn dit jaar Filmmakers in Focus.
‘Het festival gaat over kijken’, zei Den Hamer tijdens haar openingswoord. ‘Over kijken, en wat we werkelijk zien. Want dat zijn twee verschillende dingen.’
De nadruk ligt de komende dagen op de veranderingen in de film. Het festival onderzoekt de technologische vooruitgang van film en de nieuwe vormen van distributie. Maar het belangrijkst blijft, benadrukte Den Hamer, de zoektocht naar nieuwe filmtalenten, ideeën en stromingen.
Den Hamer had ook somber nieuws. Zij wees erop dat het Rotterdamse Hubert Bals Fonds, voor steun aan films uit arme landen, niet langer kan rekenen op de financiële middelen van het ministerie van Buitenlandse Zaken. ‘Ik wil daarom zeggen: beste minister, de films en de filmmakers in de ontwikkelingslanden kunnen niet zonder uw steun.’