Cinefielen en toeristen grif in de rij voor 'Cormanians'

Allan Arkush draagt een Hawaii-hemd losjes over de korte broek, Paul Bartel toont trots zijn tatoeages, Joe Dante glimt als een zondagskind en leermeester Roger Corman blijft tevreden knikken - óók als zijn volgelingen vertellen over zijn gierigheid en zijn onmenselijke werkroosters....

Filmproducent Roger Corman, 'de koning van de B-films', is met oudleerlingen te gast op het Internationale Film Festival van Locarno. In het programma Joe Dante en andere Corman-leerlingen wordt hun werk vertoond; films van Corman zelf (The Little Shop of Horrors) en van de regisseurs die rond 1970 hun loopbaan begonnen bij Cormans New World Pictures. Zij zijn de tweede generatie Cormanians na de eerste met Francis Ford Coppola en Martin Scorsese.

De zalen lopen vol voor de hilarische, ruige films van Paul Bartel, Joe Dante, Allan Arkush, Monte Hellman, Jonathan Kaplan en Jonathan Demme. Ook vertoningen van commercials, trailers en tv-series van 'de klas van 1970', doen cinefielen én toeristen toestromen - de combinatie waarop directeur Marco Müller hoopte.

Een aantal Cormanians laat zich in Zwitserland met plezier in de watten leggen. 'Ik vind het vooral geestig de serieuze blikken te zien waarmee Europeanen ons werk aanschouwen', zegt Allan Arkush, maker van films als Rock 'n' Roll High School en Elvis meets Nixon.

'Wij wilden a-politiek zijn', zegt Arkush. 'Lage budgetten, goedkope effecten, grote winst - daar ging het om. Maar hoe a-politiek kon je zijn? Ik denk dat onze eigenzinnigheid de neerslag is van de opkomst van de rock and roll, van de Beat-generatie en van de woede om de Vietnam-oorlog.'

Aan de wand van Cormans kantoor prijkten in 1969 Franstalige affiches, weet Paul Bartel nog. Herinneringen aan de culturele revolutie van het jaar daarvoor, in Parijs. 'Er stond zoiets op als: ''De baas kan niet buiten jou. Jij wel buiten hem.'' Dat intrigeerde mij. Totdat ik met Corman over geld kwam te spreken. Toen begreep ik dat die posters alleen een exotische, lollige betekenis hadden.'

Bartel maakte in 1975 voor New World Pictures Death Race 2000, met Sylvester Stallone in de hoofdrol. In deze futuristische komedie krijgen autocoureurs punten als zij mensen doodrijden. 'De hippie-tijd was voorbij. Disco kwam eraan. Wij dachten dat jongeren pittige humor wel konden waarderen.'

Politieke correctheid bestond nog niet. 'Dat is het verschil met vandaag: onafhankelijke regisseurs durven nu niet meer écht de grenzen af te tasten. De meesten proberen met hun zogenaamd afwijkende werk grote studio's te plezieren. Opdat ze later met geld van die studio's kunnen werken. Wij wilden ook dik verdienen. Maar hielden juist daarom vast aan onze eigen ideeën.'

Joe Dante oogt temidden van zijn bont uitgedoste collega's als een zakenman. Gitzwarte haren. Keurig pak. Hij vond na zijn jaren bij Corman emplooi bij Warner Bros., waar hij Gremlins en Innerspace regisseerde - producties die de zwarte humor uit de Corman-school tot gemeengoed maakten.

'Wij hadden het moeilijker dan de eerste leerlingen van Roger. Zij konden profiteren van de creatieve armoede die begin jaren zeventig Hollywood beheerste. Coppola en Scorsese hoefden geen compromissen te sluiten om aan het grote werk te kunnen beginnen. Toen ik aanklopte bij de studio's, werd ik hard uitgelachen.'

Roger Corman schuifelt voorbij - 73 jaar, innig tevreden. Trouwens, over de politieke betekenis van het vertoonde werk wil hij nog wel iets zeggen. 'Ik maakte in 1962 The Intruder, een film over racisme. Misschien wel mijn beste werk. Maar wat leverde The Intruder op? Een financiële strop. Daarna begreep ik dat geld verdienen met films vooral een kwestie is van een origineel script én van de lengte van de benen van de hoofdrolspeelster.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden