nieuwsCameretten

Chris Verlaan wint jury- en publieksprijs op festival Cameretten

De data-analist annex cabaretier was overtuigend de beste en origineelste finalist in Rotterdam.

Chris Verlaan met de cheque van € 2.000,-. Beeld Jaap Reedijk

Met zijn kromme bovenrug in een te groot wit overhemd boog Chris Verlaan zich over de piano voor het slotnummer van zijn optreden op Cameretten, de jaarlijkse cabaretwedstrijd in Rotterdam. ‘Hou van mij’, zong hij in een lied over hoe iedereen om hem heen relaties heeft en aan kinderen begint, terwijl hij nog altijd zoekende is. Aan liefde voor hem was zaterdag in het nieuwe Luxor Theater geen gebrek. Verlaan (34) steeg in de finale boven zijn concurrenten uit als een bijzonder talent en verdiende met zijn programma Man in de maak de jury- én de publieksprijs.

Het nieuwe Luxor Theater, waar de uitreiking plaatsvond. Beeld ANP XTRA / Robin van Lonkhuijsen

Zo schuchter als hij na afloop de confettiregen over zich heen liet komen, zo ontspannen en zelfverzekerd ging hij eerder op de avond zijn autisme, nerdenbestaan en teleurstelling in de evolutietheorie te lijf. De man in de maak uit Almere, in het dagelijks leven data-analist bij de GGD, won van het duo Waterkonijnen (Muhsin ‘Musa’ Abdulwahab en Ismail Aghzanay) en Hassan el Rahaui. 

‘Kleinkunst op z’n knulligst’, zo omschrijft hij zijn act zelf. Nee, hij is geen geweldige zanger, maar dat hindert niet. Verlaans stijl is origineel en tegelijkertijd traditioneel qua vorm, met afwisselend hilarische liedjes en korte verhalen die druipen van zelfspot en cynisme. Op de luit verhield hij zich als vreemde vogel tot andere vreemdelingen in de maatschappij. Net zo sterk was zijn wervingslied voor autisten, want een betere wereld zou weleens bij sociaal onbeholpen mensen zoals hij kunnen beginnen. ‘Word autist, word autist/ het is beter dan verkrachter of zelfmoordterrorist.’

Indrukwekkende stand-upper

Juryvoorzitter en schouwburgdirecteur Rob van Wijk prees zijn grote grapdichtheid, slimme vondsten en eigen signatuur. Lof was er ook voor Hassan el Rahaui, die ‘een goeie performer met veel potentie’ werd genoemd. Inderdaad maakte El Rahaui indruk als een innemende stand-upper. Zijn coming-of-ageverhaal over hoe hij van het speciaal onderwijs op zijn plek belandde in het theater was soms ontroerend, maar niet erg origineel, vond ook de jury. Hetzelfde gold voor het programma van Waterkonijnen, over hun afkomst en de machocultuur waarmee ze opgroeiden. 

De finalisten van de 53ste editie van Cameretten gaan tot en met mei met zijn vieren op tournee door het land. Janneke de Bijl, de dubbele winnaar van vorig jaar, speelt op het moment de try-outs van haar eerste avondvullende voorstelling. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden