RecensieEndless Free

Choreograaf Walerski overtreft zichzelf met ragfijn spel van vertragen en versnellen ★★★★★

Chloé Albaret maakt weergaloos duet, zonder zwijmelende romantiek maar met subtiele toenadering.

Chloé Albaret en Scott Fowler in Silent Tides van Medhi Walerski door Nederlands Dans Theater 1.Beeld Rahi Rezvani

Het moet raar lopen als Chloé Albaret, danseres bij Nederlands Dans Theater 1, aan het eind van dit seizoen niet meerdere nominaties voor een Zwaan binnenhaalt. Ze belandde vorige week op de short list van deze belangrijke Nederlandse dansprijs vanwege haar ‘fenomenale schakeling tussen ingehouden emoties en expressief verlangen’ in het eigenzinnige Aperture (2019) van Edward Clug, aldus de VSCD-jury. 

Nu laat ze in het nieuwe duet Silent Tides van Medhi Walerski weer zien hoeveel gevoel ze weet te leggen in een opgetrokken been en hoe messcherp ze haar ledematen in balans houdt, ook in schier onmogelijke houdingen. Samen met de Canadees Scott Fowler – beiden met ontbloot bovenlijf boven witte broek - maakt de Franse danseres er een weergaloos duet van.

Walerski overtreft zichzelf als choreograaf met dit ragfijne spel tussen vertraging en versnelling, stoppen en starten, vastpakken en mistasten. Ballet BC in Canada mag blij zijn met hem als artistiek leider – Walerski volgt de daar vertrokken Emily Molnar op die sinds kort bij NDT de leiding heeft, het gezelschap waar hij ruim tien jaar topdanser was en nu zijn tiende choreografie creëert.

Greg Lau en Alice Godfrey in Soon van Medhi Walerski door Nederlands Dans Theater 1.Beeld Rahi Rezvani

Tegen een stijgende horizon van een mobiele tl-balk schildert Walerski op een zwarte spiegelvloer een helder dansgedicht over het onopgesmukte verlangen contact te maken. Geen zwijmelende romantiek maar een subtiele toenadering in drie delen, van elkaar gescheiden met black-outs. Eerst op een soundscape van echo’s, krakende trappen en muzikaal metaal. Dan op de rustige vioolklanken van Johann Sebastian Bach.

Met Walerski’s eerdere kwartet SOON (2017) en het duistere spiegelduet The Other You (2011) van Crystal Pite zet NDT in Endless Free nu fraai de spotlights op intieme groepjes dansers.

César Faria Fernandes en Jon Bond in The Other You van Crystal Pite door Nederlands Dans Theater 1.Beeld Rahi Rezvani

Endless Free

★★★★★

Door Nederlands Dans Theater 1. Choreografieën van Medhi Walerski en Crystal Pite

Zuiderstrandtheater, Den Haag, 19/9. Aldaar t/m 11/10 en vandaag in ITA, Amsterdam

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden