Choreograaf Ohad Naharin levert in The Hole een ongekend intiem en broeierig staaltje dans af

Theater - The Hole

De danstaal van choreograaf Ohad Naharin vindt in de dansers van NDT subliem weerklank; zij dansen niet, zij zíjn de dans. Naharin en NDT leveren een ongekend intiem en broeierig staaltje dans af.

The Hole door NDT van Ohad Naharin Foto Rahi Rezvani

Met zijn creatie The Hole (2013), dat het NDT als enige Europese gezelschap mag uitvoeren, levert de Israëlische choreograaf Ohad Naharin een ongekend intiem en broeierig staaltje dans af. Terwijl iemand op de rand van het achthoekige podium waar het publiek omheen zit, je diep in de ogen kijkt, voel je in je nek een windvlaag, veroorzaakt door een danser achter je. Gesandwicht ben je, tussen acht dansers op het octogoon en acht dansers tegen de muren rondom.

Het gevoel met z'n allen in een gat te zijn beland, wordt versterkt door een ijzeren raster dat als een opengewerkte putdeksel hoog boven de vloer hangt. De scheiding tussen de seksen creëert een verwachtingsvolle spanning: de vrouwen als groep op de vloer, in het middelpunt, en de mannen, uitgelicht als in heiligennisjes, tegen de muur. Of andersom, want er zijn meerdere versies van The Hole in omloop.

Op muziek van eigentijdse elektronica tot klassieke barok, slingert Naharin zijn mensen heen en weer tussen tederheid en agressie, verstilling en energie, lust en last. Lome, verleidelijke poses worden bruusk verstoord door felle klappen. Dynamische sprongen en schokkende lijven zijn het ene moment puur fysiek plezier, het volgende beklemmende chaos. Is het hardop tellen tot vier een reanimatie, of de aanloop naar een vuurgevecht?

Een wankel evenwicht, macht, daarover gaat The Hole. Wie wie domineert, is echter niet zonder meer te zeggen - en dat maakt het fascinerend. Soms oogt de meute op de vloer sterker, soms doen de eenlingen dat. Bovendien werkt Naharin gretig met beeldrijm: sexy bewegende torso's in de nisjes krijgen een sensueel antwoord van beneden. Ook de bewegingen van de als vlindervleugels klapperende knieën en de handen in de nek (gevangenen), worden herhaald.

The Hole

Dans

*****

Door NDT 1. Choreografie: Ohad Naharin. 8/2, Lucent Danstheater, Den Haag. Aldaar t/m 17/2, daarna nog in Heerlen en Amsterdam.

De choreografie komt dus ook niet radicaal anders over wanneer de mannen en vrouwen ruilen van plek. Het is eerder dat traditionele percepties soms met je aan de haal gaan. Dan zie je in een vrouw die over de grond crawlt een leguaan, maar in een man die dat doet, een soldaat. Dan is heftigheid bij haar eerder 'protest' en bij hem 'agressie'.

Maar in wezen is Naharins verhaal sekse-overschrijdend. Zijn danstaal straalt boven alles kracht en vrijheid uit, waarden die in de dansers van NDT een sublieme weerklank vinden; zij dansen niet, zij zíjn de dans.

Gaandeweg komen de twee partijen in deze verhitte situatie, die je als een amoureuze, politieke of religieuze strijd kunt lezen, nader tot elkaar. Letterlijk: voorhoofd tegen voorhoofd, wang tegen wang. Alleen het spectaculaire slot met schommels is over de top. De symbolische betekenis van het getal acht ('nieuw begin') is dan al ruim ingelost.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.