Chiuri nieuwe creatief directeur bij Dior

Modemerk Christian Dior heeft een nieuwe creatief directeur: Maria Grazia Chiuri. Ze is de eerste vrouw die de creatieve leiding krijgt over het Franse modehuis.

Maria Grazia Chiuri, het nieuwe creatieve brein achter Dior. Beeld null
Maria Grazia Chiuri, het nieuwe creatieve brein achter Dior.

Maria Grazia Chiuri is de opvolger van Raf Simons, die in 2012 met de loftrompet werd binnengehaald als de opvolger van John Galliano, maar in oktober vorig jaar onverwachts zijn vertrek aankondigde. De aanstelling van de 52-jarige Italiaanse Chiuri, die vrijdag bekend werd gemaakt, is om een aantal redenen interessant. Allereerst omdat het om een toonaangevend modemerk gaat. Dior is onderdeel van LVMH, een machtig en rijk modeconcern. De verkoop van kleding is niet eens de belangrijkste inkomstenbron: van de ruim 5 miljard euro omzet die vorig jaar werd gerapporteerd kwam 3,2 miljard uit de verkoop van parfums en cosmetica. Maar de functie van creatief directeur van Dior is een van de meest begeerde functies in de modewereld.

Haar aanstelling is ook interessant omdat Chiuri de afgelopen twee decennia heeft samengewerkt met haar goede vriend Pierpaolo Piccioli, maar bij Dior staat ze er alleen voor. De ontwerpers begonnen in 1989 samen bij Fendi en zijn onder meer verantwoordelijk voor de succesvolle Baguette, een tas die dankzij televisieserie Sex and the City de status van It-bag kreeg. In 1999 werden ze door Valentino benaderd om als duo te komen werken op de accessoire-afdeling van zijn modehuis. Toen Valentino in 2008 met pensioen ging, namen ze het roer van hem over en werden ze beiden creatief directeur.

Hoewel hun namen het grote publiek nog niets zeggen, gelden ze in modekringen als een van de grote succesverhalen van de afgelopen seizoenen. Het heeft even geduurd voordat hun esthetiek aansloeg, maar de romantische lange jurken van Valentino werden de laatste tijd steevast lovend gerecenseerd. En ook de met studs bezette schoenen en tassen zijn al een jaar of twee erg gewild. Nu blijft Piccioli in zijn eentje aan als creatief directeur bij Valentino, terwijl Chiuri eind september haar eerste collectie voor Dior presenteert. De grote vraag is hoe de ontwerpers onafhankelijk van elkaar presteren.

De derde reden die de aanstelling van Chiuri belangwekkend maakt, is het feit dat ze de eerste vrouw is die de creatieve leiding krijgt over het modehuis dat begin volgend jaar het zeventigjarig jubileum viert. Vrouwen die voor vrouwen ontwerpen, zijn momenteel populair: denk aan het succes van Phoebe Philo bij Céline en dat van Clare Waight Keller bij Chloé. Sidney Toledano, CEO van Dior, liet in een persverklaring weten dat hij al langer met het idee speelde om een vrouw aan te nemen. 'En deze vrouw is de juiste.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden