Chinezen kopen massaal hun erfgoed terug

Chinezen kopen massaal hun eigen erfgoed terug op de Europese en Amerikaanse kunstmarkt. Ook op de Nederlandse markt stijgen de prijzen van bepaalde soorten Chinees porselein daardoor soms tot het zevenvoudige van wat tot voor kort normaal was....

Volgens Hetti von der Gablentz, specialist Aziatische kunst bij Christie’s Amsterdam, is het een ontwikkeling die in Nederland twee jaar geleden is begonnen, maar die zich nu echt stevig door zet. ‘De afgelopen dertig jaar was er nauwelijks verandering in het prijsniveau. Maar op de veiling begin mei in Christie’s Amsterdam werd driekwart van het aanbod Chinese kunst door Chinese kopers gekocht.’

Het gaat de Chinese handelaren die naar Nederland komen voornamelijk om blauw-wit porselein. ‘Porselein is voor Chinezen wat schilderijen zijn voor Hollanders’, zegt Von der Gablentz. ‘Porselein was in China eerst alleen voor de elite, maar nu willen Chinezen die rijk zijn geworden door de economische opleving dat ook hebben.’

Het is dezelfde ontwikkeling die zich tien jaar geleden voordeed met Japans erfgoed, toen het dat land economisch voor de wind ging. ‘Maar waar het voor de Japanners óók statusverhogend was om westerse kunst te kopen, zoals Vincent van Gogh, kopen de Chinezen alleen hun eigen erfgoed terug’, zegt kunsthandelaar Edward Pranger uit Amsterdam.

Binnen het genre is het zogenoemde keizerlijke porselein het duurst. ‘Rijke zakenlui in China vergelijken zich graag met keizers uit vervlogen tijden’, zegt verzamelaar Matthew Hoyle, die de druk van de Chinezen zelf op de markt ervaart: ‘De prijzen voor keizerlijk porselein gaan door het dak. Er is niet veel antiek meer in China. Er is veel geroofd in de 19de eeuw door vooral de Engelsen, en met de communistische revolutie in China is nagenoeg al het antiek vernietigd.’

Voor keizerlijk porselein komen de Chinezen echter niet naar Christie’s Amsterdam, zegt Von der Gablentz. Dat is vooral in Londen te koop. In het kielzog van de groep nieuwe rijken is ook een vermogende middengroep opgekomen. Die komen naar Nederland voor porselein in de categorie tussen de vijf en vijfentwintig duizend euro.

Het gaat dan naast zogenaamd ‘overgangsporselein’, in 17de-eeuws, naar Chinese smaak met taferelen uit de Chinese literatuur versierd, maar ook om zogenaamd ‘exportporselein’. Dat is drukker versierd, gemaakt voor de Europese markt.

‘Het is voor het eerst dat Chinezen zich voor exportporselein interesseren’, zegt Von der Gablentz. ‘De andere porseleinsoorten zijn voor deze middengroep veel te duur geworden.’ In deze categorie stijgen de prijzen opeens sterk, zodat Nederlandse kopers moeten afhaken. ‘Het duurste lot bij de veiling was 62.000 euro, maar de inzet ervoor was 15.000.’

Dankzij internet weten de Chinese kopers ook Nederlandse kunsthandels makkelijk te vinden. Pranger: ‘Ben ik net bezig voor de PAN in te richten, vlieg ik opeens naar Peking om een vaas af te leveren. Dan hebben ze alleen de foto gezien. Het geld staat altijd morgen al op de bank.’ Ook kleinere veilinghuizen als Van Stockum’s in Den Haag en De Eland De Zon Loth en Gijselman in Diemen krijgen door internet Chinezen over de vloer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden