SerierecensieChazia en Puccini

Chazia Mourali brengt het leven van Puccini met aanstekelijk enthousiasme in kaart ★★★★☆

In een vierdelige serie wijdt Chazia Mourali (ex-De zwakste schakel) ons in in de wereld van operacomponist Giacomo Puccini. Ondanks een vergezochte invalshoek is de serie verrassend goed gelukt.

Chazia Mourali in Rome. Beeld NTR
Chazia Mourali in Rome.Beeld NTR

Vrouwenverslinder, vrouwenhater, zo heet de eerste aflevering van Chazia en Puccini, de vierdelige zoektocht naar de componist Giacomo Puccini (1858-1924) die wordt gepresenteerd door Chazia Mourali. Geen mals oordeel over de schepper van populaire opera’s zoals La bohème en het herkenningslied van het WK voetbal 1990, Nessun dorma.

‘Maar zo geliefd als de muziek van Puccini is, zo groot is ook de haat tegen zijn persoon’, beweert Mourali. Hij zou een sadistische vrouwenhater zijn, die zijn heldinnen op gruwelijke wijze martelt en laat doodgaan. ‘Mag ik wel van Puccini houden?’, vraagt Mourali zich als geëmancipeerde vrouw af.

Puccini, die van snelle auto’s en boten hield, zou zich waarschijnlijk niet in de betiteling hebben herkend. Trots op zijn veroveringen was hij wel: ‘Ik ben een machtige jager van wild gevogelte, operalibretto’s en aantrekkelijke vrouwen.’ Hij zou zichzelf eerder als een vrouwenbewonderaar dan een vrouwenhater hebben gezien, en zijn opera’s als plengoffers op hun altaar.

Bij het componeren van zijn opera’s had Puccini altijd een van zijn ‘kleine tuintjes’ nodig – zo noemde hij zijn reeks minnaressen. Maar hij is zeker niet de enige kunstenaar die vrouwelijke muzen gebruikte als brandstof voor het creatieve proces. En de beschuldiging dat zijn werken vrouwonvriendelijk zouden zijn, kan grote delen van de westerse kunstcanon voor de voeten worden geworpen.

De premisse van Puccini als vrouwenhater is dus vergezocht, maar het dient als geraamte voor een boeiende en mooi gefilmde serie. Mourali gidst ons door Italië en brengt het leven van de componist met aanstekelijk enthousiasme in kaart. In elke aflevering – zondag om 19.30 uur is aflevering drie –verbindt ze biografische feiten met een van zijn opera’s, die aansluitend integraal te zien is op het themakanaal NPO 2 Extra.

In de komende weken zal ze op Madama Butterfly en Turandot inzoomen, die door sommigen als racistisch worden gezien. Behalve het gebruik van raciale stereotypen, wordt Puccini het zich toe-eigenen van de Japanse en Chinese culturen voor vermaak verweten.

Tot nu toe is Mourali bij de vrouwenkwestie gebleven. In de eerste aflevering brengt ze zijn jeugd levendig in beeld. Ze neemt ons mee naar zijn geboortehuis in Lucca, waar hij na vijf dochters in een muzikaal gezin werd geboren. We worden voorgesteld aan zijn besluitvaardige moeder, van wie hij idolaat was. In een kerk waar hij een gewaardeerd organist was, laat zijn huidige opvolger Mourali zien waar Puccini zijn handtekening in het orgel heeft gekerfd.

Dan beleeft ze in haar ‘paasbest’ een concert in de Arena di Verona, waarna ze met de sopraan Eleonora Buratto zijn vrouwelijke personages in La bohème fileert, in het Italiaans. In de tweede aflevering voert ze een uitvoerig gesprek over Tosca, de hartstochtelijke heldin uit de gelijknamige opera, met een andere zangeres.

Het levensverhaal van Puccini wordt in deze aflevering op een laag pitje gezet, hoewel we een glimp opvangen van de Milanese bovenwoning die hij clandestien bewoonde met zijn getrouwde muziekpupil, Elvira Gemignani, die later zijn vrouw zou worden. Ter compensatie bezoeken we de prachtige Romeinse locaties, zoals de Engelenburcht, waar Tosca zich afspeelt.

Chazia en Puccini

Documentaire

★★★★☆

Vierdelige serie van de NTR. Regie Richard den Dulk.

Zondag om 19.30 uur op NPO 2. Terugkijken op npostart.nl.

Operaliefhebber

Chazia Mourali (57) presenteert sinds de jaren tachtig actualiteiten- en opinieprogramma’s op radio en tv. Zij is sinds haar studententijd operaliefhebber en maakte eerder series over opera voor Radio 4. Bij het grote publiek is ze het bekendst als ijskoude quizmaster van De zwakste schakel (2001-2004), de Nederlandse versie van het spelprogramma The Weakest Link van de BBC.