recensie Khalid

Charmante jongen, krachtige stem, maar helaas voor Khalid én de Ziggo Dome: te weinig sterke liedjes (★★★☆☆)

Bijna iedereen valt voor Khalids charme en warme volle stem. De Texaanse twintiger gaf dinsdag een wisselvallige show in de Amsterdamse Ziggo Dome, maar in het laatste halve uur liet hij zien waarom hij nu al een miljoenenpubliek heeft.

Op 1 oktober gaf de amerikaanse zanger Khalid (echte naam: Khalid Donnel Robinson) een concert in de Ziggo Dome. Beeld Ben Houdijk

Het is bijna ondoenlijk om niet voor Khalid te vallen. Hij is ontwapenend charmant, een beetje schuchter zelfs. Hij heeft een stem als een scheepshoorn: vol, warm en donker, klaar voor de lange afstanden.

Dat de pas 21-jarige r&b-zanger uit El Paso, Texas, na een eerste show in de Afas Live in 2018 nu maar gelijk de Ziggo Dome aandoet, lijkt gezien die krachtvocalen dus niet eens zo verwonderlijk. De concerthal loopt dinsdagavond nagenoeg vol voor een jongen met een handvol hits en vooral dat opmerkelijke doorbraakliedje Location, waarmee hij vanaf begin 2017 honderden miljoenen views binnenhaalde op YouTube.

Khalid in de Ziggo Dome. Beeld Ben Houdijk

Het probleem bij Khalid, dat blijkt ook in de Ziggo, is dat zijn carrière wat te snel gaat. De laatste plaat Free Spirit lijkt er een beetje doorheen gejast. Er staan een paar krachtige ballades op, maar ook wat bedenkelijker liedwerken. Khalid schiet in zijn oeuvre net even te oppervlakkig langs de genres; een beetje dance, een beetje r&b, een héél klein beetje soul. Dat wreekt zich in een megaconcerthal.

Het eerste uur van zijn show (aardig decor, leuke dansers in paarse trainingspakken) heeft weinig reliëf: we zoeven langs vluchtige dancetracks als 8teen en de housetrack Silence. Dan volgt de vergeetbare ballad Saved, die gespeend is van funk en soul en dus waarachtig gevoel. Geen liedjes om een grote hal mee in de greep te nemen, ondanks die stem. De begeleiding van de band (drums, gitaren, keyboards) klinkt blikkerig en vlak – dat helpt Khalid evenmin.

Khalid in Amsterdam. Beeld Ben Houdijk

Gelukkig is het laatste halfuur Khalid in Amsterdam van een andere orde. De zanger krijgt bij een eenzame piano eindelijk de ruimte zijn emoties de vrije baan te geven in het van pijn vertrokken liefdeslied Heaven. En de finale daarna met de meezinger Young, Dumb and Broke, gezien de massale koorzang in de zaal kennelijk een lijflied voor heel veel meiden, is euforisch.

Die paar stevige hits redden Khalid. Maar de berg onbenullige songs eromheen geven zijn show beslist geen gouden randje.

Khalid, 1/10, Ziggo Dome, Amsterdam.