RecensieStrijkkwartet Biënnale

Cellist Harriet Krijgh bewijst zich op Strijkkwartet Biënnale als een formidabel kwartetspeler ★★★★☆

Pas na het openingsweekend van het festival begint het avontuur.

Openingsconcert Strijkkwartet Biënnale, met v.l.n.r. het Jerusalem, Artemis, Dudok en Ragazze Kwartet.Beeld Ben Bonouvrier

Strijkkwartet Biënnale

Klassiek

Openingsweekend met o.a. het Artemis Quartett

25 t/m 27/1, Muziekgebouw aan ’t IJ, Amsterdam. De Biënnale duurt t/m 1/2.

Zo hoor je een stuk zelden, zo hoor je het twee keer in een maand. De Strijkkwartet Biënnale in het Amsterdamse Muziekgebouw aan ’t IJ opende zaterdag met een verrassingsstuk, maar bij het zien van het aantal lessenaars – zestien – wist de liefhebber al direct dat het Allegro voor vier strijkkwartetten zou worden gespeeld. Dat stuk van Johannes van Bree uit 1845 was onlangs ook de opener van het Internationaal Kamermuziekfestival in Utrecht. Maar waar dat toen door een gelegenheidsensemble werd gespeeld, kwamen nu vier ‘echte’ kwartetten op: het Jerusalem, het Artemis en uit Nederland de Dudok en Ragazze-kwartetten.

Bijzonder goed was het niet, buitengewoon interessant was het wel. Want in die tien minuten zag en hoorde je een vriendelijke clash van vier gezelschappen die heel eigen klankculturen en ideeën hebben ontwikkeld – het ene kwartet speelt een hertzje hoger dan het andere, en waar het Jerusalem Quartet een glanzende klank heeft, is het Ragazze Quartet veel directer. Niet iedereen bleek bereid water bij de wijn te doen, en ook bij het buigen bleken ze er andere gewoonten op na te houden.

Het Artemis Quartett speel Bartók tijdens het openingsconcert van de Strijkkwartet Biënnale.Beeld Ben Bonouvrier

Het Artemis Quartett mocht blijven voor het officiële openingsconcert van deze tweede Biënnale, waar het strijkkwartet in al zijn facetten wordt gevierd. Op de programmering kun je maar één ding aanmerken, en dat is dat al het avontuur (bijvoorbeeld in de vorm van premières van Joey Roukens en Lera Auerbach en een door het Alma Quartet en New Cool Collective verbouwd Beethoven-kwartet) pas na het openingsweekend plaatsvindt. Het was dan ook jammer dat het Artemis het Derde strijkkwartet van Alfred Schnittke wegens eerdere ziekteperikelen had vervangen door het Vijftiende van Schubert.

Leek jammer, beter gezegd, want het Artemis speelde Schubert waanzinnig goed: zo fijnzinnig klonk hij zelden. In dat eerste deel al: de akkoorden wanneer de cello de melodie heeft. De andere strijkers speelden een fluisterzacht tremolo met streken van misschien maar een centimeter aan stok – razend spannend. Harriet Krijgh, de nieuwe Nederlandse cellist, is een formidabele kwartetspeler. Ook in haar begeleidingsfiguren heeft ze een hang naar lyriek, maar nooit zozeer dat het stoort. Bartóks Zesde strijkkwartet was indrukwekkend in zijn transparantie.

Na zo’n karaktervol ensemble is het even wennen als je het Doric String Quartet hoort. Maandag speelde het Beethovens eerste strijkkwartet in de subserie ‘Vroege Beethoven’ – om 9.30 uur. Waren we hier zo vroeg voor opgestaan? Het was allemaal wel erg rechttoe-rechtaan, klassiek, een beetje schools. Maar het slotapplaus was royaal. Want dat is het mooiste: op de Biënnale komen wel 36 kwartetten, alle smaken worden bediend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden