tv-recensieHaro Kraak

Celebrity Call Centre was soms de moeite waard, maar gaat van geen enkele jongere een tv-kijker maken

Hij had een ‘klein probleempje’, vertelde de anonieme beller. ‘Als ik mijn vriendin mee naar huis heb en ze blijft slapen en zo, en we willen het doen, maar m’n ouders zijn thuis, dan euh ja, dat komt meestal niet heel handig uit zeg maar. Heb jij misschien nog tips en tricks?’

De telefonist was radio-dj Bram Krikke. Hij dacht even na en zei: ‘Een hotelletje, is dat een optie? Gewoon voor een paar tientjes een overnachting.’ Dat was ‘zeker wel een goeie’, vond de beller. Kennelijk was hij daar niet zelf op gekomen.

Dit is zo’n beetje het niveau van het nieuwe BNNVara-programma Celebrity Call Centre, een concept uit een Engelse benefietshow. ‘Echte mensen’ met ‘echte problemen’, zo benadrukt de voice-over telkens, bellen naar beroemdheden voor advies. Omdat BN’ers, dat is breed bekend, heel goed advies kunnen geven.

In de eerste aflevering, zondag op NPO 3, waren dat onder meer presentator Ryanne van Dorst en schrijver Herman Brusselmans. De meeste problemen waren onbeduidend. Zelfs influencer Juultje Tieleman (19) vroeg zich af hoe het met de jeugd ging toen ze gebeld werd door een meisje dat beter op selfies wilde staan.

Toen Tieleman daarna door een jongen werd gebeld die angstaanvallen in het openbaar vervoer had, verbond ze hem snel door met Brusselmans. Hij vertelde dat hij vroeger jarenlang met angst had gekampt en gaf het beste antwoord mogelijk: ‘Heb je al een therapeut opgezocht? Dat moet je zeker doen.’

Celebrity Call Centre.Beeld BNNVara

Daarna kreeg Van Dorst ook een ‘gevoelig telefoontje’: een queer non-binaire moslim van Filipijns-Nederlandse komaf vroeg zich af hoe om te gaan met ‘driedubbele discriminatie’. Je moet je bek opentrekken, zei Van Dorst. ‘Maar ik wil ook niet op mijn geweten hebben dat jij straks in het ziekenhuis ligt met een driedubbele non-binaire neusbreuk.’

Door dit soort momenten, wanneer een luisterend oor, een gedeelde ervaring en een beetje humor een verschil konden maken voor de bellers, was Celebrity Call Centre soms even de moeite waard. Om een moment later weer teleur te stellen door een jongen die onzeker is over het ‘formaat van mijn menneke’ drie keer giechelend aan elkaar door te verbinden.

In deze onzekere tijden voor NPO 3 vraag je je weleens af of de zendermanagers en omroepbestuurders blind zijn voor de discussies over amusement en BN’ers op tv. Het programma doorbreekt taboes en is voor jongeren bedoeld, wordt dan gezegd, zij kijken eerder als het luchtig is en als ze een bekende kop zien.

Wellicht, maar een bekende kop van YouTube en Instagram op televisie zetten gaat geen enkele jongere een tv-kijker maken. Bovendien is het internet zo’n beetje gemaakt voor een anoniem gesprek over de grootte van geslachtsdelen. Zo bekeken viel het nog mee dat al die ‘echte mensen’ de moeite namen om te bellen. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden