Cécile Koekkoek.

Interview Cécile Koekkoek

Cécile Koekkoek, eindredacteur DWDD: ‘Matthijs en ik hebben een voorliefde voor dezelfde onderwerpen’

Cécile Koekkoek. Beeld Frank Ruiter

Cécile Koekkoek (47) is de nieuwe eindredacteur van De wereld draait door. Maar de baas van Matthijs is ze niet.

Voor een vrouw die als eindredacteur samen met Matthijs van Nieuwkerk de komende zeven maanden het dagelijkse televisieprogramma De wereld draait door gaat maken, met alle spanningen van dien en werkdagen van twaalf uur, geeft Cécile Koekkoek op de vraag of ze van tv houdt een tamelijk verrassend antwoord: ‘Eh, nee, niet per se.’

Nogmaals: ‘Nee.’ Ze lacht. ‘Ik houd meer van lezen. Ik lees liever de krant of een boek dan dat ik tv kijk. Maar ik houd er wel van om mooie, originele dingen te maken.’

Koekkoek (47) was tot voor kort hoofdredacteur van de Varagids. Bij DWDD is ze de vierde eindredacteur, na Ewart van der Horst, Dieuwke Wynia en Marco Versluis. Vandaag, maandag, begint het vijftiende seizoen van het programma met, zoals altijd, Matthijs van Nieuwkerk als presentator. Mogelijk is het zijn laatste seizoen. Daarover later.

De nieuwe eindredacteur is ook verantwoordelijk voor de spin-offs van het moederprogramma. Ondanks haar geringe tv-ervaring begeeft Koekkoek zich op min of meer bekend terrein. Sinds 2000 werkt ze bij de Vara, de omroep waar ze na een studie Nederlandse taal- en letterkunde begon als webredacteur.

Bij de Varagids werd ze voor haar sollicitatiegesprek ontvangen door hoofdredacteur Daan Dijksman en diens adjunct Arno Kantelberg. ‘Ze hadden totaal geen idee wat internet was. Ik eigenlijk ook niet, maar ik blufte me er met een paar internettermen doorheen. We spraken vooral over de architectuur in het Oostelijk havengebied in Amsterdam, daar woonde ik namelijk. Dat vond Daan een interessant onderwerp. Aangenomen.’

Bij de gids was ze eindredacteur, redacteur en interviewer. Na het vertrek van Chris Buur naar de Volkskrant in 2010 werd ze hoofdredacteur en columnist. Vanaf 2014 was ze bij de Vara ook uitgever. Het afgelopen jaar verbreedde ze haar terrein in een ander deel van het mediabedrijf. Ze liep stage bij Pauw en ontwikkelde een talkshow voor en met jongeren die in het eerste stadium, de pilot, bleef steken, ondanks een positieve ontvangst.

‘Ik heb altijd veel affiniteit gehad met jongerencultuur; straatcultuur ook. In de weken dat ik bij Pauw zat, had ik veel ideeën, maar voor dat programma waren het geen geschikte onderwerpen. Misschien kan ik daar voor een ander programma iets mee doen, dacht ik. Uiteindelijk kreeg ik van NPO 3 de opdracht om een latenightshow voor en door jongeren te ontwikkelen. Ik probeerde vooral het heden en het verleden en verschillende culturele achtergronden te verbinden. De band Indian Askin over de jarenzeventigband Creedence Clearwater Revival, jongeren over Eline Vere, de roman van Louis Couperus. En veel hiphop. Sommige onderwerpen zullen terugkeren in Yung DWDD, de jongerenrubriek.

‘Jongeren is een rotwoord. Het klinkt alsof het een geïsoleerde groep betreft, en dat wil ik juist zo graag doorbreken. Wat ik om me heen zie, bij jonge mensen, is dat ze niet zo snel oordelen als bijvoorbeeld mijn generatiegenoten. Jonge mensen zoeken elkaar op en zien nauwelijks nog of de ander van Turkse, Marokkaanse of Surinaamse afkomst is. Ze maken samen mooie dingen: mode, kunst, muziek. Dat wilde ik laten zien en daar bedacht ik een programma bij.’

Maar het ging niet door.

‘Er moest enorm veel worden bezuinigd bij NPO 3. Eerlijk gezegd dacht ik zelf ook: moet je wel een talkshow bedenken voor een doelgroep die de televisie niet meer aanzet? Om 10 uur ’s avonds? Ik wilde het naar online transformeren, maar dat is een nogal tijdrovend proces. Ik ben teruggegaan naar de Varagids, met plezier. En toen kwam De wereld draait door op mijn pad.’

Matthijs van Nieuwkerk belde.

‘Ja. De eindredacteur, Marco Versluis, zou vertrekken en Matthijs vroeg of ik interesse had om hem op te volgen.’

Matthijs en jij kenden elkaar al goed, toch?

‘Een van de eerste reportages die ik maakte voor de Varagids ging over Henk Spaan en Matthijs van Nieuwkerk als trainers van het meisjeselftal van Buitenveldert. Daar speelden hun dochters in. Daan Dijksman zei dat ik eens even met die mannen moest gaan praten, hij wist dat ik veel van voetbal houd.’

Beeld Frank Ruiter

Waarom belde hij jou toen hij een eindredacteur zocht?

‘Later ben ik hem vaak tegengekomen. Ik heb hem een paar keer geïnterviewd en hij was columnist van de gids. Zo leerden we elkaar kennen. Al snel bleek dat we een voorliefde hebben voor dezelfde onderwerpen.’

Zoals?

‘Voetbal. Muziek. Literatuur. De voorkeur voor een combinatie van lichte en zware onderwerpen. En Matthijs heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat hij een liefhebber was van de Varagids. Elke letter intelligent, zei hij vaak. Daar werd ik altijd verlegen van.

‘Toen hij later De wereld draait door ging presenteren zei hij dat de Varagids een van zijn inspiratiebronnen was geweest. En in de gids en in het programma zie je die oude verheffingsgedachte van de Vara terug. Het klinkt nu waarschijnlijk belachelijk en ouderwets, maar waar de VPRO vooral de culturele elite aanspreekt, en dat overigens heel goed doet, is BNNVara veel breder. Wat speelt er, en hoe maken we het toegankelijk voor een groot publiek?’

Hoe reageerde je toen hij belde?

‘Denk er goed over na en praat er goed over met je man en je kinderen, zei hij. Want je zult heel weinig thuis zijn en het vraagt heel veel van je. Ik heb het thuis heel braaf besproken, maar ik wist de uitkomst al. Dit moest ik doen. Wanneer krijg je nu zo’n telefoontje? Ik weet ook wel dat De wereld draait door veel van me vraagt. Namelijk: elke dag van 9 tot 9 werken en de telefoon dag en nacht aan laten staan. Maar mijn kinderen zijn al wat ouder, 14, 15 en 16. Ze zijn stabiel, makkelijk en lief. Ze kunnen de komende zeven maanden best met wat minder moeder. Misschien is het ook wel goed voor ze.

‘Ik vind het een enorme eer dat Matthijs mij hiervoor vraagt en het aandurft om iemand uit de wereld van de geschreven pers te kiezen. Bij de omroep is dat niet logisch, zacht gezegd. Hoe vaak ik wel niet heb gehoord dat ik geen tv-ervaring heb. Maar Matthijs denkt: wat kan mij het schelen, dat had ik ook niet toen ik begon. Het gaat om de persoon, om de ideeën, om de creativiteit. Hij werkt op intuïtie. Kennelijk gaf zijn intuïtie hem in dat hij mij moest hebben.’

Was je een bewonderaar van het programma?

‘Ja, natuurlijk. Ik kijk al vanaf het begin. Ik zie De wereld draait door als een personalityshow. Matthijs heeft er zijn ziel en zaligheid ingelegd: zijn hobby’s en liefhebberijen en zijn manier van denken, aangevuld met zijn hoge eisen. Ik kan er veel leren, dat vooral.’

In je laatste column voor de Varagids schreef je over een avond die jullie hadden georganiseerd over de Tour de France. Je citeerde Mart Smeets die had gezegd: ‘Cécile denkt dat ze de baas kan worden van Matthijs van Nieuwkerk, nou meid, ik wens je veel succes.’ Oftewel: dat gaat niet lukken, de baas worden van Matthijs van Nieuwkerk.

‘Nee. Maar dat is mijn ambitie ook totaal niet. Waarom zou ik de baas willen worden van Matthijs van Nieuwkerk? Onzin.’

Hoe verhouden de presentator en de eindredacteur zich tot elkaar?

‘Dat moet ik nog ontdekken. Waar het op neerkomt, is dat we heel veel praten, over onderwerpen, gasten. Dat gaat de hele dag door. Met Matthijs, maar ook met de redactie en de samenstellers. De baas spelen over Matthijs van Nieuwkerk is helemaal niet aan de orde, want we maken het programma samen. Soms zal ik de knoop doorhakken, soms hij.

Beeld Frank Ruiter

‘Ik heb nu een paar weken kunnen zien hoe er wordt gewerkt. Ik vind het fantastisch op de redactie. Er werken veel jonge mensen die erg ambitieus zijn, en erg betrokken. Ik luister goed naar Matthijs als hij uitlegt waarom het ene idee typisch DWDD is en het andere niet. Hij wil aan elk onderdeel van het programma een draai geven. Dus geen praatje-plaatje als het bijvoorbeeld gaat over een nieuw boek of een nieuwe film, maar een originele invalshoek verzinnen.’ 

In een interview met Linda zei hij laatst dat ‘er een aantal redenen zijn om er in het voorjaar mee te stoppen’. Het zou wel eens een korte baan voor je kunnen worden.

‘Hij zei ook dat hij altijd wikt en weegt. Dat snap ik ook wel. Het is niet niks om elke dag zo’n programma te presenteren, jaar in, jaar uit. Dan is het niet zo gek dat het een keer mooi is geweest. Maar misschien zijn de twijfels over een maand wel verdwenen.’

Hij zei ook dat het programma origineel moet zijn. En moet blijven. Hoe doe je dat?

‘Heel veel talkshows zijn op elkaar gaan lijken. Pauw laat nu ook filmpjes zien, M ook, en vaak treedt er een bandje op of zitten er muzikanten aan tafel.’

Of Gerard Joling.

‘Ja, of Gerard Joling. Het daagt Matthijs heel erg uit om onderscheidend te blijven, ook al wordt het steeds moeilijker. Dat bedoelt hij. Wij zijn De wereld draait door, en wij moeten steeds vernieuwen. Steeds de anderen een stap voor blijven. Dat is het streven. We proberen voor elke dag iets nieuws te verzinnen, een muziekrubriek bijvoorbeeld. En net zoals in vorige seizoenen met Willem Wilmink en Johan Cruijff wordt er weer gezocht naar iets moois dat door het hele seizoen heen fladdert. 

‘De vrolijke en optimistische toon zal gelukkig nooit veranderen. Ik houd niet van zuur. Helemaal niet. Ik wil de móóie dingen laten zien. Ik denk ook dat dat hard nodig is, omdat het zo grimmig is in het land. Dat beangstigt me soms. De haat, de hardheid, het gemak waarmee mensen elkaar afmaken en bekritiseren, het staat me zó tegen.

‘Dat is de reden dat De wereld draait door zo goed bij me past. We proberen de schoonheid van het leven te vieren. En iedereen mag meedoen. Dat vind ik ook zo fijn. Niemand wordt uitgesloten. Iedereen die een mooi verhaal heeft, is welkom, ongeacht zijn afkomst.’

Van 2014 tot 2017 had Cécile Koekkoek met de portefeuille media & communicatie zitting in de raad van commissarissen van NAC, de voetbalclub uit haar geboortestad Breda. De club benaderde haar nadat ze in haar column in de Varagids vaak over NAC had geschreven. In die periode schreef ze ook een boek over Gerard den Haan, de Bredase cultvoetballer. Na een voorgestelde inkrimping van de rvc trok ze zich terug. ‘Ik heb met NAC een degradatie meegemaakt, en een promotie naar de eredivisie. Toen was het mooi geweest. Nóg een degradatie naar de eerste divisie kon ik niet aan.’

Gijs Groenteman gaat in onze illustere archiefkast in gesprek met mensen die hem hebben verwonderd. Rapper Pepijn Lanen, schrijver Paulien Cornelisse en kunsthandelaar Jan Six passeerden al de revue.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden