Actie / Thriller / Misdaad

Cavale

Volgende keer is alles anders

Pauline Kleijer

Sommige mensen kunnen slecht afscheid nemen. Het bezorgt ze een gevoel van spijt, alsof ze op de laatste pagina van een favoriet boek zijn beland. Bestond er nog maar zo'n boek, precies hetzelfde, maar dan ongelezen. Konden ze maar terug, of op twee plaatsen tegelijk zijn.

De Belgische regisseur en acteur Lucas Belvaux behoort ongetwijfeld tot dat slag mensen. Na het maken van zijn eerste speelfilm voelde hij zich niet voldaan; het liefst wilde hij direct weer aan de slag, met hetzelfde verhaal en dezelfde personages. Maar dan anders.

Stel je het leven voor als een film, dacht Belvaux. Iedereen speelt de hoofdrol in zijn eigen leven, maar is tegelijk bijrolspeler of figurant in dat van duizenden anderen. Een onopvallende collega schittert misschien als held in een spannende thriller. En de buurman, de tragische hoofdrolspeler in een liefdesdrama, fungeert in jouw leven als komische noot.

Hoe kan één film ooit genoeg zijn, wanneer er zoveel verschillende invalshoeken bestaan?

Het kostte Belvaux tien jaar om zijn plannen uit te werken. Hij schreef drie scenario's: voor een komedie, een thriller en een melodrama. Alle films spelen zich af in dezelfde periode, en worden bevolkt door dezelfde personages. De hoofdpersonen van één deel spelen een ondergeschikte rol in de andere delen, en een aantal scènes keert in wisselende vorm terug. Iedere film vertelt een afgerond verhaal en kan op zichzelf staan, maar biedt tegelijk verrassende inzichten over de verhaallijnen van de andere delen.

Het is een gewaagd experiment. Niet alleen valt er heel wat bij uit te leggen, het is bovendien van belang dat de afzonderlijke films onderhoudend genoeg zijn. De theorie mag nog zo sympathiek en origineel zijn, na één slechte ervaring zullen de meeste kijkers afhaken. En dat zou zonde zijn.

Gelukkig is dat risico klein. Belvaux maakte zijn films toegankelijk en afwisselend. De trilogie speelt zich af in Grenoble, waar een lokale drugsbaas goede banden onderhoudt met de politie. Een ontsnapte, gevaarlijke terrorist zorgt voor de nodige opschudding. Het is een kleurrijke achtergrond, waartegen huiselijke drama's worden afgezet.

De actiethriller Cavale is als eerste in de bioscoop te zien; over twee weken volgt Après la vie, en nog twee weken later de relatiekomedie Un couple épatant. Die uitbrengstrategie doet vermoeden dat de delen in een vaste volgorde gezien moeten worden, maar dat is niet het geval. Toch is beginnen met Cavale geen slecht idee.

In dit jachtige, sfeervolle achtervolgingsdrama speelt Belvaux zelf de hoofdrol als de ontsnapte crimineel Bruno Le Roux, wiens idealen na vijftien jaar gevangenschap niet zijn gewijzigd. Nog altijd is hij voorstander van een gewelddadige proletarische revolutie, al valt er van het proletariaat weinig steun te verwachten en geven zijn voormalige kameraden niet thuis.

Belvaux geeft Bruno psychopathische trekjes, maar weet tegelijk diens wanhoop te treffen. Alleen op een ernstig verwrongen manier kan de terrorist uiting geven aan zijn menslievendheid.

Dat zijn houding voor de buitenwereld verwarrend is, zal ook blijken uit Après la vie en Un couple épatant, waarin Bruno's personage verschillende gedaantes aanneemt. Dan zullen ook de drugsgebruikende lerares Agnès, haar echtgenoot Pascal en haar hysterische vriendin Cécile in een ander licht worden geplaatst.

De meerwaarde van Belvaux' project is duidelijk. Cavale is een geslaagde film, zonder losse eindjes. Het is prettig te weten dat het daarmee niet afgelopen is; dat we nog eens terug kunnen gaan in het verhaal, om zomaar een andere weg in te slaan en een ander personage te volgen.


Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden